ثبت جهانی آیین زیارت قرهکلیسا

به گزارش مجله شهبازی، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در حاشیه این اجلاس ضمن تبریک ثبت این آیین و مراسم زیارتی به جامعه ارامنه، مسیحیان ایران و دنیا، فرایند رو به افزایش حضور سالانه زوار ارامنه و مسیحی از کشورهای ایران، ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و دیگر کشورهای دنیا برای برگزاری این مراسم را بیانگر همزیستی مسالمت آمیز اقوام و ادیان مختلف در ایران و نگاه صلح طلبانه ایرانیان در طول تاریخ اظهار داشت.

ثبت جهانی آیین زیارت قرهکلیسا

او با تاکید بر این که در دنیا مسیحیت و حتی کشورهای دیگر آیین های مذهبی به ندرت با این شکوه و با این تعداد زائر از کشورهای مختلف برگزار می گردد، در زمینه اهمیت ثبت این آیین گفت: برگزاری آیین مذهبی سایر ادیان الهی با حضور پیروان این ادیان از دیگر کشورهای دنیا در کشوری مسلمان با امنیت کامل و محیطی امن با همکاری تمامی نهادها و دستگاه های دولتی و کوشش برای بازسازی و نگهداری بناها و آثار تاریخی این ادیان گواه روشن احترام جمهوری اسلامی ایران به پیروان سایر ادیان الهی است.

طالبیان با تشکر از مدیر پایگاه های میراث دنیای کلیساهای ایران و مسئول تهیه بخش ایرانی این پرونده و دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی در مورد آیین و مراسم زیارتی کلیسای تادئوس مقدس (قره کلیسا) گفت: این آیین مربوط به شهادت یکی از دوازده حواریون حضرت عیسی مسیح (ع) به نام تادئوس است که از سال 1954 تا کنون به مدت 66 سال به صورت خودجوش توسط ارامنه شمال ایران در کلیسای تادئوس (قره کلیسا) طی سه روز متوالی در مردادماه هر سال برگزار می گردد.

معاون میراث فرهنگی کشور در ادامه اضافه نمود: امیدواریم با ثبت این اثر در فهرست میراث دنیای شاهد حضور بیش از پیش زوار کشورهای مختلف به عنوان سفیران فرهنگی و انتقال دهندگان پیغام صلح دوستی ایرانیان و احترام به همه پیروان ادیان ابراهیمی باشیم.

طالبیان ضمن تبریک ثبت دنیای دو پرونده مینیاتور و زیارت کلیسای تادئوس در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ابراز امیدواری کرد ثبت دنیای دو پرونده عود و مهرگان نیز در آینده نزدیک محقق گردد.

آیین و مراسم زیارتی کلیسای تادئوس مقدس (قره کلیسا) همه ساله طی سه روز متوالی با حضور زوار ارمنی و مسیحی از ایران، ارمنستان و کشورهای دیگر دنیا در مردادماه برگزار می گردد. دو روز اول به رویدادهای فرهنگی از جمله مراسم غسل تعمید نوزادان و بچه ها، مراسم عروسی، نذر شمع و غیره در کلیسا و محوطه اطراف اختصاص دارد. در صبح روز سوم مراسم اصلی با نواختن ناقوس کلیسا شروع می گردد و اسقف خلیفه گری شمال غرب ایران مسئولیت برگزاری این مراسم را به عهده دارد و روحانیان کلیساهای ارومیه، جامع ایروان، اصفهان و تهران به او در برگزاری این مراسم کمک می نمایند.

کلیسای تادئوس مقدس (قره کلیسا) در کنار کلیسای سن استپانوس، کلیسای زورزور و دره شام به صورت یک مجموعه درسال 1387 در فهرست میراث دنیای به ثبت رسیده است.

قره کلیسا دومین کلیسای قدیمی دنیا و یکی از معتبرترین و پرنقش ترین کلیساهای ارمنیان به شمار می رود.

منبع: گردشبان
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 663

به "ثبت جهانی آیین زیارت قرهکلیسا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی آیین زیارت قرهکلیسا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید