تجمع اعتراض آمیز عراقی ها به سرمایه گذاری سعودی ها در کشورشان

به گزارش مجله شهبازی، هرچه قطار روابط عراق و عربستان سعودی این روزها شتاب بیشتری می گیرد، بر شدت اعتراضات مردمی، عشایری و دانشجویی به سرمایه گذاری های کلان سعودی ها در بیابان های غربی و جنوبی عراق نیز افزوده می گردد.

تجمع اعتراض آمیز عراقی ها به سرمایه گذاری سعودی ها در کشورشان

آخرین مورد این اعتراضات امروز (پنجشنبه) در دو استان مرزی دیاله و المثنی در شمال شرقی و جنوب غرب عراق بود.

این مخالفت های مردمی، دانشجویی و عشایری به صورت تجمع های اعتراضی برگزار گشت و معترضان با اشغال دهها هزار هکتار از اراضی بیابان های غربی و جنوبی عراق توسط سعودی ها به بهانه سرمایه گذاری مخالفت کردند.

دانشجویان دانشگاه المثنی در استان دیاله در تجمع خود تاکید کردند که سعودی ها به دلیل سابقه حمایت از تروریسم و وفاداری به افکار تکفیری وهابیت، قابل اعتماد نیستند.

آنها با در دست داشتن پرچم های عراق افزودند که سرمایه گذاری سعودی ها در اراضی بیابانی غربی و جنوبی عراق، پوششی برای استیلای این رژیم برای مقدرات سیاسی، مالی و امنیتی عراق است.

شماری از دانشجویان عراقی نیز گفتند که عراق به جای واگذاری اراضیش به سعودی ها می تواند از نیروهای انسانی و توانمندی بومی خود برای بهره برداری مالی از این مناطق بیابانی استفاده کند.

دانشجویان دانشگاه المثنی که بخشی از آنها از دانشکده کشاورزی بودند، تاکید کردند: استان المثنی نیروهای توانمند و دانشگاهی دارد که می توانند از این بیابان ها برای طرح های کشاورزی بهره ببرند و نیازی به واگذاری آن به سعودی ها نیست.

آنها خاطر نشان ساختند که سعودی ها حامی اول تروریسم در عراق بوده و این نگرانی وجود دارد که سرمایه گذاری ها پوششی برای ورود مجدد تروریست ها و ضربه زدن به زیر ساخت های مالی، سیاسی و امنیتی عراق باشد.

اعلام تمایل سعودی ها به سرمایه گذاری کلان در بیابان های غربی و جنوبی عراق، اعتراضات گسترده سیاسی و اجتماعی در عراق به دنبال داشته است و بسیاری از کارشناسان سیاسی، امنیتی و مالی در عراق نسبت به عواقب خطرناک این اقدام بر امنیت، اقتصاد و سیاست کشورشان ابراز نگرانی نموده اند.

عربستان سعودی یکشنبه هفته جاری یک هیات بلند پایه از تعدادی از وزیران امنیتی، مالی و خدماتی را برای توسعه روابط دو جانبه، به بغداد اعزام کرد.

ولیعهد عربستان سعودی متعاقب حضور این هیات سعودی در بغداد، با نخست وزیر عراق تماس گرفته و خواستار توسعه روابط بین دو کشور در بخش های مختلف شد.

بعضی از رهبران و جریان های سیاسی در عراق از این رویکرد بی سابقه رژیم سعودی در اعلام تمایل به گسترش روابط با عراق ابراز تردید نموده و گفته اند که سعودی ها درصدد استیلا بر مقدرات عراق تحت پوشش سرمایه گذاری های کلان هستند.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 آذر 1399 بروزرسانی: 22 آذر 1399 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 591

به "تجمع اعتراض آمیز عراقی ها به سرمایه گذاری سعودی ها در کشورشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجمع اعتراض آمیز عراقی ها به سرمایه گذاری سعودی ها در کشورشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید