برترین سن برای درمان تنبلی چشم چند سالگی است؟

به گزارش مجله شهبازی، مدیرکل پیشگیری از معلولیت ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از غربالگری بینایی بیش از 3.5 میلیون کودک سه تا 6 ساله طی سال گذشته اطلاع داد و گفت: کلیه بچه ها نیازمند مبتلا به اختلالات بینایی برای تامین عینک و انجام عمل جراحی مورد حمایت مالی سازمان قرار گرفته اند.

برترین سن برای درمان تنبلی چشم چند سالگی است؟

افروز صفاری فرد با اشاره به اجرای طرح غربالگری بینایی یا آمبیلیوپی بچه ها سه تا 6 ساله از سال 1375 تا به امروز، اظهار کرد: تنبلی چشم با تشخیص به موقع قابل درمان است، در حالی که اگر به موقع تشخیص و درمان نگردد، فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم بینا و نابینا خواهد نمود. چشمان برخی از بچه ها با آن که سالم و طبیعی به نظر می رسند اما از سلامتی و دید کافی برخوردار نیستند از همین رو طرح غربالگری بینایی بچه ها از دهه 70 به وسیله سازمان بهزیستی به اجرا در آمد.

صفاری فرد ادامه داد: نتیجه تکامل دستگاه بینایی در این دوران، دید واضح و کامل است. در این مدت، بخصوص در 3 سال اول زندگی، هر عاملی که باعث اشکال دید در یک یا هر دو چشم کودک گردد، رشد و تکامل دستگاه بینایی را مختل می نماید و در نتیجه باعث کاهش اندازه بینایی کودک می گردد. به عبارتی دیگر امکان دارد چشمی که از نظر ظاهر کاملاً طبیعی است از بینایی کامل و طبیعی برخوردار نباشد. در صورتی که اشکال دید کودک، قبل از 5 سالگی تشخیص داده گردد و تحت درمان قرار گیرد حتی اگر چشم در این مدت تنبل شده باشد، با درمان به موقع، بینایی کامل به دست می آید. برترین سن برای درمان تنبلی چشم زیر 5 سالگی است. هر چه درمان چشم تنبل بیشتر به تاخیر بیفتد، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر می گردد، به طوری که پس از 7 تا 10 سالگی، درمان تاثیری در بینایی نخواهد داشت.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اعلام نمود: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم طی سال 1402 در کلیه منطقه ها شهری و روستایی و عشایرنشین اجرا شد و 3 میلیون و 515 هزار و 700 کودک 3 تا 6 ساله در برنامه مورد غربال قرار گرفتند؛ این رقم معادل 85 درصد گروه هدف است.

به گفته وی، از تعداد مذکور، 70 هزار و 795 کودک مبتلا به انواع اختلالات بینایی تشخیص داده شدند که 16 هزار و 61 کودک، مبتلا به آمبیلیوپی (تنبلی چشم) بوده اند که برای مداخلات درمانی مورد پیگیری قرار گرفتند.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بعد از شناسایی این بچه ها، اقدامات درمانی آنها شروع و به پزشک متخصص ارجاع شدند، تاکید نمود که پیگیری شرایط بچه ها مبتلا به آمبیلیوپی تا 10 سالگی کودک ادامه دارد.

صفاری فرد اعلام نمود: کلیه بچه ها نیازمند مبتلا به اختلالات بینایی برای تامین عینک و انجام عمل جراحی مورد حمایت مالی سازمان قرار گرفته اند به طوریکه برای 7200 کودک عینک تامین شده و به 110 کودک یاری هزینه جراحی پرداخت شده است. پیش بینی می گردد در سال 1403 نیز 85 درصد بچه ها گروه هدف تحت پوشش برنامه قرار گیرند.

وی درخصوص اندازه پرداخت یاری هزینه عینک و اعمال جراحی مربوطه یادآور شد: یاری هزینه خرید عینک طبق دستورالعمل حمایت های مالی سازمان بهزیستی در این زمینه برای یکبار در سال حدود 500 هزار تومان و درخصوص جراحی تا 10 میلیون تومان است.

منبع: گردشبان
انتشار: 29 خرداد 1403 بروزرسانی: 29 خرداد 1403 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1587

به "برترین سن برای درمان تنبلی چشم چند سالگی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین سن برای درمان تنبلی چشم چند سالگی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید