با عمارت روغنی بوشهر بیشتر آشنا شوید

به گزارش مجله شهبازی، شهر بوشهر یکی از شهرهای جنوب ایران با داشتن آب و هوایی مطلوب و جاذبه های دیدنی و گردشگری هر ساله پذیرای مسافران و گردشگر هایی است که از سایر شهرهای ایران و جهان این شهر را به عنوان یک مقصد گردشگری انتخاب نموده اند. شهر بوشهر علاوه بر ساحل نیلگون خلیج فارس؛ بناهای قدیمی بسیاری را در دل خود جای داده است که هر کدام داستانی از تاریخ این شهر را برای بینندگان خود بازگو می نمایند؛ یکی از این بناها عمارت روغنی است.

با عمارت روغنی بوشهر بیشتر آشنا شوید

عمارت دهدشتی که به عمارت روغنی نیز معروف است، به وسیله یک تاجر روغن به نام حاج غلامحسین دهدشتی در دوران قاجار و در محله کوتی بوشهر ساخته شده است. این عمارت به لحاط سبک معماری یکی از مهمترین عمارت های ساخته شده در ایران است و وجه تمایز آن با سایر عمارت ها در تعداد طبقات آن است. این عمارت برخلاف سایر بناها که دو یا سه طبقه ای ساخته می شدند، دارای چهار طبقه است که از سنگ های مرجانی، گچ، آهک و چوب ساج و صندل تشکیل شده است.

قیمت بلیط هواپیما بوشهر

با ورود به حیاط این عمارت با یک حوض زیبا در وسط آن و پنجره های فراوانی دورتا دور حیاط روبرو می شوید که با شیشه هایی رنگی خودنمایی می نمایند. در داخل عمارت دهدشتی اتاق های متعددی وجود دارد که هر کدام از آنها با گچ بری ها و کنده کاری هایی ظریف و هنرمندانه تزیین شده اند. باشکوه ترین اتاق این عمارت، اتاق مجلسی معروف به شاه نشین است که گچ بری ها، کنده کاری ها، طرح های گل و بوته و ارسی منحصربه فردی نسبت به سایر اتاق ها دارد که به عنوان شاهکار هنری و معماری در بوشهر محسوب می گردد.

عمارت دهدشتی یا عمارت روغنی در دوران قاجار به عنوان یک بنای مسکونی و تجاری استفاده می شده است ولی هم اکنون به عنوان یکی از میراث فرهنگی ایران به موزه تاریخی و یکی از جاذبه های گردشگری بوشهر تبدیل شده است. از سال 1377 سازمان میراث فرهنگی شهر بوشهر نیز به بازسازی و بازسازی قسمت هایی از این عمارت که در حال تخریب و خراب شدن هستند پرداخته است تا این عمارت باشکوه را برای علاقمندان به عمارت ها و بناهای تاریخی همچنان پا برجا نگه دارند.

میدان شهرداری رشت از قدیم تا به امروز

دیدنی های گرگان - جنگل های بکر و آثار باستانی دوره صفوی

مقبره شیخ امین الدین جبرئیل کجاست؟

منبع: فلای تودی
انتشار: 17 آذر 1401 بروزرسانی: 17 آذر 1401 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1448

به "با عمارت روغنی بوشهر بیشتر آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با عمارت روغنی بوشهر بیشتر آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید