از رویکرد بخش موبایل استودیوهای پلی استیشن چه می دانیم؟

به گزارش مجله شهبازی، سونی در گذشته اعلام نموده بود که می خواهد 20 درصد از بازی های تازه خود را تا سال 2025 میلادی به گوشی های هوشمند بیاورد و برای تحقق این هدف در ماه اوت سال گذشته بخش موبایل استودیوهای پلی استیشن (PlayStation Studios Mobile) را تأسیس کرد. اما چیزی که باید بدانید این است که کاری که سونی می خواهد انجام دهد صرفاً شبیه یک استودیوی بازی سازی تازه نیست که بازی های خودش را فراوری کند یا حتی مثل راهی نیست که آن ها در رابطه با کامپیوترهای شخصی و پورت بازی ها برای آن پیش گرفته اند. سایت The Verge با توجه به اطلاعات خود و بعلاوه آگهی های شغلی و توضیحات ارائه شده در آن ها، به جزئیاتی از رویکرد احتمالی سونی در رابطه با بازی های موبایل رسیده است.

از رویکرد بخش موبایل استودیوهای پلی استیشن چه می دانیم؟

17 آگهی شغلی فعلی و قدیمی نشان می دهد که بخش موبایل استودیوهای پلی استیشن گروهی است که بیشتر فعالیتش حول موارد مدیریتی، استراتژی، مجوز و پشتیبانی از تیم های دیگر بنا شده است.

این گروه آنالیز می نماید که آثار با مالکیت معنوی پلی استیشن چگونه برای یک گوشی موبایل سازگار خواهد بود و یاری می نماید تا عناوین پلی استیشن را به استودیوهای بازی سازی داخلی و خارجی بدهد تا آن ها را برای موبایل توسعه دهند. آن ها بعلاوه بر عناوین نظارت می نمایند تا مطمئن شوند که بازی های نهایی مطابق انتظارات سونی عمل می نمایند و اگر ارزش استراتژیکی در آن وجود داشته باشد، شاید روی توسعه دهندگان خارجی سرمایه گذاری نمایند یا حتی آن ها را تصاحب نمایند.

برای مثال، این نمونه ای از شرحات برای نقش تهیه نماینده اجرایی ارشد در بخش موبایل استودیوهای پلی استیشن است:

سفیر پلی استیشن باشید، با توسعه دهندگان برتر بازی های موبایل در مواردی نظیر ارزیابی، فراوری و انتشار بازی های بخش موبایل استودیوهای پلی استیشن در بالاترین سطح کیفیت و در زمان و با بودجه مناسب همکاری کنید.

بعلاوه شرحات بسیاری از نقش ها از کارمندان احتمالی می خواهد که سابقه ای ثابت شده در رابطه با بازی های رایگان برای بازی کردن (free-to-play) داشته باشند. من تا به امروز فقط یک آگهی شغلی برای طراح بازی در این گروه دیده ام و مسئولیت اصلی فرد استخدامی برای آن شغل اینگونه است: پشتیبانی از طراحی بازی برای پروژه های داخلی و ارائه مشاوره برای پروژه ها با شرکای خارجی در رابطه با سیستم های بازی های رایگان برای بازی کردن (free-to-play) موبایل، مدیریت مالی و ویژگی های نگهداری.

تکیه بر استودیوهای خارجی تعجب آور نیست: این فرمولی است که در گذشته برای سونی جواب داده است. بسیاری از بازی های فرست پارتی و ثرد پارتی تحسین شده کنسول های پلی استیشن از استودیوی پلی استیشن سونی بیرون آمده اند، حتی اگر سونی برای اولین بار سعی نموده وانمود کند که این برند فقط در خصوص انحصاری های استودیوهای داخلی خودش بوده است. (شرح مترجم: تمامی بازی هایی که به وسیله استودیوهای پلی استیشن عرضه شده یا حتی بازی هایی که به وسیله ناشرها و استودیوهای دیگر توسعه داده شده اما با سرمایه پلی استیشن ساخته شده و پلی استیشن ناشر آن باشد، فرست پارتی محسوب شده و ثرد پارتی محسوب نمی شوند و در واقع این گزاره سایت The Verge خطا دارد).

علاوه بر این ها، این سومین کوشش پلی استیشن برای راه اندازی یک بخش موبایل به شمار میرود. آن ها در گذشته تیم پلی استیشن موبایل (PlayStation Mobile) و استودیو WayForward را امتحان نموده بودند که در این میان استودیو WayForward فقط دو بازی Everybodys Golf و Disgaea RPG را توسعه داده بود که آن هم به صورت ویژه بر روی بازار ژاپن تمرکز داشت. علاوه بر آن، سونی در برهه ای قصد داشت بخش ابری سرویس اشتراکی PlayStation Now را به گوشی های همراه بیاورد. من این موضوع را در سال 2021 متوجه شده بودم اما از آنجایی که سونی هیچ وقت آن را معرفی نکرد، به نظر می رسد که در همان زمان ها لغو شده است.

در برخی از این آگهی های شغلی این گروه را به عنوان یک تیم کوچک اما به سرعت در حال رشد توصیف می نمایند که در آن کارکنان فعالیت های زیاد و مختلفی را انجام می دهند و به فرهنگ نوپای طراحی بازی های موبایل در استودیوهای پلی استیشن یاری می نمایند و در عین حال از کوشش های سراسر شرکت حمایت می نمایند.

آگهی های شغلی نشان می دهد که اگر این کوشش ها در مراحل اولیه با موفقیت انجام گردد، به نظر می رسد که علاقه واقعی برای استفاده از استودیوهای داخلی سونی برای فراوری بازی ها نیز وجود دارد. رئیس محصولات موبایل این شرکت، شغل خود را شامل توسعه بازی به صورت خارجی و داخلی توصیف می نماید:

مسئول ارائه عناوین موبایل با کیفیت برای استودیوهای پلی استیشن، از جمله توسعه داخلی در استودیوهای موجود و توسعه خارجی به وسیله صدور مجوز، همکاری و مشارکت در انتشار با دیگر شرکت ها.

بیشتر نقش های فعلی برای مدیران محصول و فراورینمایندگان خارجی در سن ماتئو و آمستردام است؛ این شرکت بعلاوه مدیر مهندسی موبایل و تحلیلگر استراتژی محصول را استخدام می نماید. در گذشته، سونی در پی یک مدیر مالی، مدیران مدیریت محصولات موبایل، توسعه کسب وکار و فعالیت های استودیویی و یک مترجم کره ای در آمستردام بود.

طبق اطلاعات صفحه LinkedIn آن ها، استخدام های سونی در حال حاضر شامل موارد زیر می گردد:

  • نیکولا سباستینی به عنوان رئیس بخش موبایل؛ او قبلا رئیس محتوای اپل آرکید بود.
  • اولیویه کورتمانش به عنوان رئیس محصولات موبایل؛ او قبلا مدیر فراوری زینگا و مدت کوتاهی مدیر محتوا برای پروژه هورایزن شرکت متا بود.
  • کریس دیویس به عنوان رئیس توسعه تجارت تلفن همراه. او هفت سال را صرف این کار برای کبام (Kabam) کرد.
  • اوین اوین تُن نو (Uyen Uyen Ton Nu) به عنوان رئیس بازاریابی موبایل؛ او هشت سال را صرف این کار برای Super Evil Megacorp کرد (این استودیو در حال حاضر کار روی پروژه ای برای توسعه بازی های موبایل برای نتفلیکس است).
  • جاستین کوبیاک در زمینه صدور مجوز؛ وی پیش از این مدیر بخش موبایل شرکت NCsoft و پیش از این رئیس بخش مشارکت های بازی های سامسونگ بود.

با این اوصاف، ما مشتاق هستیم ببینیم که پلی استیشن چه برنامه هایی برای توسعه بازی برای موبایل دارد. با این حال، به نظر می رسد که با بخش نو استودیوهای پلی استیشن موبایل آن ها می خواهند فعالیت منسجمی در این بازار داشته باشند. پلی استیشن سال گذشته خاطرنشان کرد که استودیو Savage Game را به عنوان اولین استودیو موبایلی پلی استیشن تصاحب نموده است. این استودیو در حال حاضر روی یک بازی اکشن سرویس محور موبایلی تراز اول معرفی نشده کار می نماید. طبق آگهی های شغلی این استودیو، آن ها در پی افرادی با تخصص کار با آنریل انجین هستند.

نینتندو بعلاوه اخیراً شرکت نوی را با همکاری DeNA (همکار توسعه دهنده بازی Super Mario Run، Fire Emblem Heroes و غیره) تأسیس نموده است تا به طور بالقوه بازی های موبایل بیشتری فراوری کند و مانند سونی، نتفلیکس نیز برای عناوین تلفن همراه خود به شرکای خارجی متکی است، اگرچه از استراتژی Apple Arcade برای جمع کردن بازی هایی که قبلاً مجبور بودید در اشتراک پولی خود خریداری کنید نیز استفاده نموده است.

نکته جالب اینجاست که اگرچه پلی استیشن هنوز حضور خاصی در بازار بازی های موبایل نداشته است، اما جالب است بدانید که شرکت Aniplex که زیرمجموعه ای از بخش تفریح های موسیقی سونی ژاپن (Sony Music Entertainment Japan) است، ناشر بازی موبایلی Fate/Grand Order است که یکی پردرآمدترین بازی های موبایلی جهان محسوب می گردد.

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1402 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1511

به "از رویکرد بخش موبایل استودیوهای پلی استیشن چه می دانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از رویکرد بخش موبایل استودیوهای پلی استیشن چه می دانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید