آغاز دور سوم مذاکرات بغداد-اربیل، تهدید حزب طالبانی به انتخابات زودهنگام در اقلیم

به گزارش مجله شهبازی، در حالی که هیأت منطقه کردستان عراق برای آغاز سومین دور مذاکرات، امروز وارد بغداد شده، حزب اتحادیه میهنی تهدید کرد که در صورت شکست مذاکرات و اجرای حکم قطع حقوق کارمندان، مشارکت خود در دولت و مجلس منطقه کردستان را به حالت تعلیق درمی آورد.

آغاز دور سوم مذاکرات بغداد-اربیل، تهدید حزب طالبانی به انتخابات زودهنگام در اقلیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، هیأت مذاکره کننده منطقه کردستان عراق به ریاست قباد طالبانی معاون نخست وزیر این منطقه، امروز (سه شنبه - 23 ژوئن)، به منظور تکمیل رایزنی های سابق درباره حل اختلافات فیمابین بغداد و اربیل وارد بغداد شد.

به نوشته پایگاه خبری شفق نیوز، این سومین بار است که هیأت مذکور برای رایزنی با مقامات دولت مرکزی وارد بغداد می شوند.

اعضای این هیأت عبارتند از: آوات شیخ جناب وزیر دارایی و اقتصاد، خالد شوانیة وزیر امور مناطق کردنشین در خارج از اقلیم، کمال محمد صالح وزیر برق، دارا رشید وزیر برنامه ریزی، اومید صباح رئیس دفتر نخست وزیری و امانج رحیم دبیر نخست وزیری. علاوه بر این شخصیت ها یک تیم فنی از سایر وزارت خانه های دولت منطقه کردستان نیز این هیأت را همراهی می کند.

سمیر هورامی سخنگوی رسانه ای قباد طالبانی طی بیانیه ای گفت: قرار است این هیأت طی دیدارها و رایزنی های سه باره ای که در بغداد انجام می دهند، درباره نفت و مستحقات اقتصادی منطقه کردستان طبق نتایج و دستاوردهای مذاکرات سابق هیأت منطقه کردستان با کمیته عالی دولت عراق مناقشه کنند.

پیش از سفر این هیأت از منطقه کردستان به بغداد، نیچروان بارزانی رئیس این منطقه با روسای قوای سه گانه کشور و رهبران و طرف های سیاسی مختلف در بغداد رایزنی کرده بود.

مهمترین اختلافات میان بغداد و اربیل بر سر سهم منطقه کردستان در بودجه کشور، استحقاقات نیروهای پیشمرگه، صادرات نفت و مناطق مورد منازعه مشمول ماده 140 قانون اساسی عراق است.

دولت منطقه کردستان عراق تا به امروز بارها گفته است که آماده تحویل روزانه 250 هزار بشکه نفت خام در قبال پرداخت حقوق کارمندان خود که ماهیانه به 450 میلیارد دینار می رسد، است. اما بغداد اعلام کرده که تا زمانی که اربل درآمدهای نفتی خود را به دولت مرکزی تحویل ندهد، حاضر به پرداخت حقوق کارمندان این منطقه نیست.

در چنین شرایطی، آراس شیخ جنگی عضو شورای رهبری حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق، امروز درباره انفجار اوضاع در منطقه کردستان در صورتی که دولت این منطقه راهکاری برای مسائل موجود نیابد هشدار داد و در عین حال بعید دانست که توافقی میان بغداد و اربیل حاصل شود.

پایگاه خبری المعلومه به نقل از او نوشت که وی پیشنهاد داده اگر دولت منطقه کردستان نمی تواند مسائل را حل نماید بهتر است، از کمک کارشناسانی از خارج، برای حل و فصل شرایط اقتصادی اقلیم استفاده کند و این امر هیچ اشکالی ندارد.

از سوی دیگر لاهور شیخ جنگی رئیس مشترک حزب اتحادیه میهنی کردستان در سخنانی تهدید کرد که با قطع حقوق کارمندان، تعلیق مشارکت این حزب در دولت و مجلس منطقه کردستان یکی از گزینه های این حزب است.

به نوشته پایگاه خبری المعلومه، وی طی پستی نوشت شورای رهبری این حزب در صورت عدم توافق دولت منطقه کردستان با دولت فدرال و عدم شفاف سازی درباره درآمدها و هزینه ها، نشست برگزار خواهد کرد و قطع حقوق ها را نخواهد پذیرفت. تعلیق مشارکت حزب اتحادیه میهنی در دولت و مجلس و رجوع به برگزاری انتخابات زودهنگام یکی از گزینه های فراروی این حزب خواهد بود.

دولت منطقه کردستان عراق، شنبه هفته جاری گفت که به دلیل بحران اقتصادی اقلیم و اختلافات بغداد و اربیل، 21 درصد حقوق کارمندان را قطع می کند.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 356

به "آغاز دور سوم مذاکرات بغداد-اربیل، تهدید حزب طالبانی به انتخابات زودهنگام در اقلیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز دور سوم مذاکرات بغداد-اربیل، تهدید حزب طالبانی به انتخابات زودهنگام در اقلیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید