آشنایی با پنیر فتا و فواید آن

به گزارش مجله شهبازی، پنیر فتا نوعی پنیر نرم است که یا بدون سوراخ است یا سوراخ های کمی روی آن وجود دارد. هیچ پوششی روی آن وجود ندارد و طعم تندی است. پنیر فتا مزایای زیادی برای سلامتی از جمله: جلوگیریی از سردرد و میگرن و پوکی استخوان دارد.

آشنایی با پنیر فتا و فواید آن
آیا شما عاشق پنیر هستید؟ اگر اینطور است، پس باید مراقب مصرف زیاد آن باشید. نکته مهم درباره پنیر این است که همه انواع آن برای شما بد نیست. در حقیقت شما می توانید انتخاب کنید که سالم ترین پنیر را بخورید، که پنیر فتا است. پنیر را می توان به بسیاری از غذاها اضافه کرد تا طعمی خوب و لذیذ پیدا کند. با این حال، با افزایش محبوبیت محصولات لبنی فرآوری شده، بسیاری از افراد آن را ناسالم در نظر می گیرند، به خصوص افرادی که به یک رژیم غذایی سالم پایبند هستند. با این وجود، توجه به این نکته مهم است که انواع خاصی از پنیر به عنوان نمونه های سالمتر در نظر گرفته می گردد.

ویژگی های پنیر فتاگفته می گردد که پنیر فتا به عنوان سالم ترین پنیر محسوب می گردد. پنیر فتا غنی از مواد مغذی و طعم دهنده است که از شیر بز یا گوسفند تهیه می گردد. هضم آن آسان تر است و در مقایسه با پنیر تهیه شده از شیر گاو، به مقدار کمتری مواد آلرژی زا دارد. پنیر فتا برترین پنیر برای افرادی است که به محصولات لبنی حساسیت دارند. با این وجود باید از مصرف پنیر فتا تهیه شده از محصولات شیری پاستوریزه شده خودداری کنید. بعلاوه، از آنجایی که این نوع از پنیر دارای سدیم و چربی اشباع شده بسیار زیادی است، باید در مصرف آن اعتدال داشت و به صورت هر روزه استفاده نگردد.

اصول تغذیه ای پنیر فتااصطلاح پنیر فتار از لغت ایتالیایی fetta به معنای تکه گرفته شده است. در حالی که استاندارد خاصی برای پنیر فتا وجود دارد، اما باز هم ممکن است انواعی از این پنیر از شیر گاو یا گاو وحشی تهیه گردد. پنیر فتا نوعی پنیر نرم است که یا بدون سوراخ است یا سوراخ های کمی روی آن وجود دارد. هیچ پوششی روی آن وجود ندارد و دارای طعم تندی است. مقدار مواد غذایی آن به برند و بعلاوه نوع پنیر فتا بستگی دارد. با این حال پنیر فتا سنتی از شیر خالص گوسفند یا ترکیبی از شیر گوسفند و بز تهیه می گردد که بیش از 30% از کل شیر در پنیر نیست. یک وعده پنیر فتا به مقدار 28 گرم شامل موارد زیر است:

کالری: در مجموع 74

چربی: 6 گرم

کربوهیدرات: 1.2 گرم

پروتئین: 4 گرم

شکر: 1 گرم

ویتامین B12 یا ریبوفلاوین: 0.2 میلی گرم

کلسیم: 140 گرم

سدیم: 312 میلی گرم

فسفر: 94 میلی گرم

ویتامین B6 (ب6): 0.1 میلی گرم

سلنیم: 4.2 میلی گرم

مزایای پنیر فتا برای سلامتیبله، پنیر فتا مزایای زیادی برای سلامتی دارد. به همین علت، بسیاری از افراد آن را در رژیم غذایی سالم خود جای می دهند. پس خوردن آن چه فایده ای برای سلامتی دارد؟ در اینجا موارد خوبی از مزایای خوردن پنیر فتا برای شما گفته شده است.1

خواص پنیر فتا از بدن در برابر سرطان محافظت می نمایدشاید یکی از مزایای هیجان انگیز پنیر فتا خواص ضد سرطانی آن باشد. پنیر فتا به عنوان یک منبع غنی از کلسیم، به شما این امکان را می دهد تا از بدن خود در برابر سرطان محافظت کنید. تحقیقات مختلف نشان می دهد کلسیم (همراه با ویتامین D) به محافظت از بدن در برابر انواع مختلف سرطان یاری می نماید.

از قلم نیاندازید که منیزیم برای جذب کلسیم حیاتی است. اگر کمبود منیزیم دارید، بدن شما به مقدار کافی کلسیم جذب نمی نماید. این به این معنی است که شما خواص کامل این پنیر را دریافت نخواهید کرد. اما در کل خواص ضد سرطان پنیر فتا فقط به کلسیم مربوط نیست! پروتئین آلفا لاکتبالومین در آن نیز می تواند در صورت اتصال به یون های کلسیم و روی، خواص آنتی باکتریال و ضد تومور ایجاد نمایند.

خواص پنیر فتا از سلامت استخوان پشتیبانی می نمایدشما احتمالا از قبل می دانستید که کلسیم برای استخوان ها مفید است. با این حال، کشورهایی که دارای بالاترین نرخ مصرف لبنیات هستند نیز از مقدار بالای پوکی استخوان رنج می برند. پس چه چیزی در این کشورها در حال رخ دادن است؟ فتا پاسخ این سوال شما را خواهد داد.

اول از همه این که کلسیم از استخوان های شما پشتیبانی می نماید. این ماده موجب افزایش توده استخوانی، به ویژه در بچه ها و نوجوانان و کسانی که در دهه دوم زندگی خود هستند، می گردد. افزایش توده استخوان، ریسک ابتلا به استئوپروز و سایر بیماری ها که شامل کاهش توده استخوانی است، را کمتر می نماید.

با این حال، شیر گاو می تواند به استخوان ها آسیب برساند، زیرا شیر گاو شیری پاستوریزه است و یکی از بدترین منابع برای دریافت کلسیم می باشد. این موضوع به این علت است که شیر گاو موجب ایجاد اسیدوز (سطح بالای اسید در بدن) می گردد. در عوض، سایر مواد غذایی حاوی کلسیم بالا (مانند پنیر فتا) بیشتر قلیایی هستند و این مشکل را برای بدن شما ایجاد نمی نمایند. جعفری، اسفناج و کدو سبز نیز چنین خواصی را دارند.

خواص پنیر فتا موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می گرددپروتئین دیگری که در پنیر فتا یافت می گردد هیستیدین نامیده می گردد. این پروتئین در ابتدا تنها در سلامتی نوزاد اهمیت داشت. اما بعدا معین شد که برای بزرگسالان نیز ضروری است.

هنگامی که هیستیدین همراه با ویتامین B6 (که آن هم در پنیر فتا یافت می گردد) ترکیب می گردد، تحت فرآیند مولکولی به هیستامین تبدیل خواهد شد. این ترکیب بخشی از فرایند التهابی است. اگر چه به طور کلی ضروری است که غذاهایی که التهاب ایجاد می نمایند را از رزیم غذایی خود حذف کنید، اما کمی التهاب به سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با بیماری ها یاری می نماید.

خوردن غذاهایی مانند پنیر فتا، همراه با رژیم غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها برای محافظت از آسیب ناشی از التهاب بیش از حد، می تواند سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با بیماری ها سالم نگه دارد. ضمن این که پنیر فتا حاوی پروبیوتیک است که برای سیستم ایمنی بدن، جهت جلوگیری از عفونت و بیماری مفید است.

خواص پنیر فتا یاری می نماید که دستگاه گوارش و روده سالم بماندیکی دیگر از چیزهای خوبی که در خصوص تغذیه با پنیر فتا وجود دارد این است که این ماده پروبیوتیک های مفید برای بدن را فراهم می نماید! پروبیوتیک ها باکتری هایی هستند که در روده زندگی می نمایند. هنگامی که تعادل آن ها به هم می خورد، بدن به یک زمین پرورش دهنده برای باکتری ها، مخمرها، قارچ ها، انگل ها و بسیاری دیگر از عوامل بیماری زا تبدیل می گردد.

پروبیوتیک نه تنها موجب تقویت سیستم ایمنی می گردد، بلکه به شما اجازه می دهد تا سلامت روده خود را حفظ کنید و از بسیاری از مسائل گوارشی به خصوص در افرادی که به طور مرتب، غذاهای شیرین استفاده می نمایند و استفاده نماینده از آنتی بیوتیک ها و سایر مواد شیمیایی خطرناک هستند، جلوگیری کنید.

خواص پنیر فتا از سردرد، از جمله میگرن جلوگیری می نمایدپنیر فتا یک منبع خوب از ویتامین B2 یا ریبوفلاوین است. ویتامین B2 به عنوان یک درمان طبیعی برای سردرد های میگرنی استفاده می گردد. رژیم غذایی حاوی ویتامین B2 (ریبوفلاوین) می تواند به عنوان یک روش پیشگیری برای محدود کردن میگرن و سایر انواع سردرد مزمن باشد.

خواص پنیر فتا از چشم ها محافظت می نماید و مانع از بیماری دژنراتیو چشم می گرددریبوفلاوین به غیر از جلوگیری از سر درد برای چشم نیز مفید است. مطالعات نشان می دهند، افرادی که رژیم های غذایی غنی از ویتامین B2 دارند، شانس کمتری را برای ابتلا به بیماری های چشم دژنراتیو مانند آب مروارید، کراتوکونوس و گلوکوم (همه این بیماری ها با افزایش سن مرتبط هستند) دارند.

خواص پنیر فتا بخشی از درمان طبیعی کم خونی استکم خونی مربوط به مسئله ای که در سلول هموگلوبین که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می نماید، می گردد. هنگامی که بدن شما قادر به دریافت اکسیژن کافی برای سلول ها و بافت ها نیست، ضعف و خستگی ایجاد می گردد.

همراه با سطح پایین آهن، اسید فولیک و یا ویتامین B12، کم خونی می تواند به طور طبیعی با مصرف غذاهای خاص و مکمل های مواد مغذی درمان گردد. بنابراین، ویتامین B12 (و مقدار کمی آهن) موجود در پنیر فتا می تواند به عنوان بخشی از رژیم غذایی مبارزه نماینده با کم خونی استفاده گردد.2

عوارض جانبی پنیر فتابرخی از مهم ترین اثرات جانبی پنیر فتا شامل: واکنش های آلرژیک متنوع و مسائل قلبی-عروقی در صورت مصرف بیش از مقدار می باشد.

ایجاد آلرژیآلرژی های ایجاد شده به وسیله پنیر مانند ازدیاد حساسیت هایی است که در اثر مصرف شیر بروز می یابند؛ زیرا منشا واکنش های آلرژیک دو ماده به نام های کازئین و آب پنیر می باشد. این پنیر می تواند گستره ای از واکنش های آلرژیک را از قبیل کهیر، خس خس سینه، ناراحتی معدی، خارش پوست و حتی آنافیلاکسی در موارد شدید ایجاد کند.

اثرات پنیر فتا بر سلامتی قلبتقریباً دو سوم چربی موجود در این پنیر از نوع چربی اشباع می باشد. در حالی که مصرف اندک آن بدن را با مسئله ای روبرو نمی نماید، مصرف بیش از این مقدار کم (یعنی به مقدار ی یک دوم فنجان یا بیشتر به ازاء هر روز) می تواند سطح کلسترول بدن را به مقدار تهدیدنماینده ای بالا برده که این مشکل، منتهی به آسیب رسیدن به سیستم قلبی-عروقی خواهد شد.3

پی نوشت:

1.www.salamdonya.com

2.www.payamesalamat.com

3.www.netnevesht.com

منبع: راسخون
انتشار: 23 آذر 1400 بروزرسانی: 23 آذر 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1166

به "آشنایی با پنیر فتا و فواید آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با پنیر فتا و فواید آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید