آشنایی با تالاب یا مرداب انزلی

به گزارش مجله شهبازی، در این مقاله از معرفی مکان های دیدنی ایران درباره تالاب انزلی یا مرداب انزلی که زیستگاه لاله های مردابی و یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری بندر انزلی و شمال ایران می باشد سخن خواهیم گفت.

آشنایی با تالاب یا مرداب انزلی

تصویر سه بعدی از تالاب انزلی

مختصری درباره شهر بندر انزلی بدانید :

بندر انزلی یکی از محبوب ترین شهرهای گردشگری شمال کشور و از مراکز مهم مالی کشور و یکی از قطب های ورزشی در ایران می باشد .بیشتر مردم انزلی گیلک می باشند و به زبان گیلکی صحبت میکنند.این شهر دارای اولین و بزرگترین بندر ایران در سواحل جنوبی دریای خزر (کاسپین) است و در استان گیلان واقع شده است. شهر انزلی پس از مرکز استان (رشت) یکی از متراکم ترین شهرهای ایران از لحاظ تراکم جمعیت محسوب می گردد . آّب و هوای بندر انزلی مرطوب و مقدار بارندگی در این منطقه بسیار بالاتر می باشد . شهر انزلی در غرب استان گیلانقرار داشته و به واسطه سواحل خزر و تالاب بین المللی بندر انزلی از چند جزیره و شبه جزیره تشکیل شده است که به واسطه پل به هم مرتبط هستند

آشنایی با تلاب انزلی

تالاب انزلی یا مرداب انزلی با مساحتی در حدود 20 هزار هکتار در شمال ایران، واقع در استان گیلان واقع شده است. مرداب انزلی از جالب ترین و بزرگترین زیستگاه های طبیعی جانواران ایران محسوب می گردد و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی است که از سوی کشورهای همسایه شمالی به ایران می آیند. تالاب انزلی به علت موقعیت جغرافیایی از نظر مقدار بالای رطوبت و آب با هیچ یک از تالاب های ایران قابل مقایسه نیست. تالاب انزلی چندین جزیره را در خود جای داده است.

تالاب بین المللی انزلی از جمله زیباترین منظره ها آبی منطقه است. این تالاب محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است و مهمترین منبع تکثیر و فراوری ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است. در داخل تالاب جزایر زیبایی وجود دارد و دو شهر زیبای بندرانزلی و آبکنار در ساحل آن قرار دارند.

تالاب انزلی در سال 1354 در لیست تالابهای بین المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید کنوانسیون رامسر، سال 1975 و بعلاوه سازمان بین المللی حیات پرندگان این تالاب را بعنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده است.

تالاب انزلی از جمله تالاب های بین المللی ثبت شده ایران است که از نخستین تالاب های ثبت شده در معاهده رامسر در سال 1971 میلادی است.

مرداب انزلی از آنجایی که یک تالاب بین المللی ثبت شده است، هم اکنون در لیست مونترآل قرار گرفته است. قرار گرفتن در این لیست به معنای این است که تالاب در حال خشک شدن است و به مراقبت احتیاج دارد.

تالاب انزلی با تالاب کوشیرو در پارک ملی کوشیرو شیتسوگن پیوند خواهرخواندگی دارد.

چرا تالاب انزلی؟

- تالاب انزلی یکی از جاذبه های طبیعی ارزشمند کشورمان می باشد.

- این تالاب محل تخم گذاری و مقصدی برای پرندگان نادر و مهاجر است.

- تالاب انزلی محل رویش گل لاله مردابی است که بسیار زیبا و منحصر به فرد می باشد.

- امکاناتی همانند قایق سواری و رستوران های محلی می تواند اوقات خوشی را برای شما رقم بزند.

تالاب انزلی کجاست ؟

این تالاب بین المللی در استان سرسبز گیلان و در جنوب غربی سواحل دریای مازندران واقع شده است. تالاب انزلی در جنوب غربی شهرستان بندر انزلی و در فاصله حدود 40 کیلومتری از مرکز استان گیلان جای گرفته است. این تالاب از جنوب به صومعه سرا، از شرق به پیر بازار، از شمال به شهرستان انزلی و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 18 شهریور 1401 بروزرسانی: 18 شهریور 1401 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1409

به "آشنایی با تالاب یا مرداب انزلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تالاب یا مرداب انزلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید