آبشار سوله دوکل؛ طبیعتی بکر در تلاقی مرزهای ایران، ترکیه و عراق

به گزارش مجله شهبازی، نام آن، آبشار سوله دوکل است. آبشاری در روستای سوله دوکل از توابع سیلوانای ارومیه، منطقه مرزی زیوه مرگور در تلاقی مرزهای ایران، ترکیه و عراق و همچنین بین دو قله بز سینا و دالامپر که در حدود 50 کیلومتری غرب ارومیه قرار گرفته است.

آبشار سوله دوکل؛ طبیعتی بکر در تلاقی مرزهای ایران، ترکیه و عراق

معرفی بیشتر آبشار سوله دوکل:

این آبشار یکی از سرشاخه های رودخانه باراندروز چای نیز محسوب میگردد. جالب است بدانید نزدیک 400 آبشار در کشور وجود دارد که علاوه بر آبشار سوله دوکل، آبشارهایی چون: شلماش سردشت، شملکان، سلوک و مارمیشوى ارومیه، عرب دیزج و قلعه جوق ماکو، قینرجه تکاب، قیزیل چیر(بدلان) خوی و دره خورخوره سلماس نیز سهم آذربایجان غربی شده اند.

آبشار شلماش سردشت

سوله دوکل را نیز به عنوان آبشار دیزج میشناسند چرا که نام محلی آن است ولی نام این آبشار از زبان کردی الهام گرفته آن هم به معنی آبشار دود.

چرا به سوله دوکل آبشار دود گفته میگردد؟

با سقوط آب از ارتفاع بالا بر روی تخته سنگ های پایین آبشار علاوه بر ایجاد صدایی مهیب، قطرات کوچک آب را در هوا پرآکنده میکند و هاله های دود مانندی را تشکیل میدهد. دلیل دیگر نام گذاری آن، شکل دودی آبشار است. شباهت این آبشار به آبشار گنج نامه در همدان مثال زدنی است چراکه در طول سال همواره پرآب میباشد.

آبشار سوله دوکل خود را در بین 20 منطقه برتر جهان از لحاظ اکسیژن خالص موجود در هوا جای داده است تا به بهترین مکان برای اخترشناسی و وجود پتانسیل های ورزش هوایی مانند پاراگلایدر تبدیل گردد.

امنیت این آبشار به خاطر قرارگیری در منطقه مرزی چگونه است؟

شاید با خود فکر کنید چون این آبشار در منطقه مرزی بین سه کشور قرار گرفته است از امنیت بالایی برخوردار نیست اما اشتباه نکنید. به جرات میتوان گفت هیچگونه مشکل امنیتی، توریستان این آبشار را تهدید نمیکند و از لحاظ امنیتی کم خطر و مطمئن است.

در نزدیکی طبیعت بکر و زیبای آبشار جایی برای نشستن وجود ندارد. همچنین تعداد درخت های آن تیز کم است. پس اگر قصد وقت گذراندن در این طبیعت زیبا را دارید بعد از دیدن از آبشار و لذت بردن از صدای آن به همراه دریافت عکس هایی زیبا و فوق العاده میتوانید از طبیعت نزدیک آبشار لذت ببرید و استراحت کنید.

جالب است بدانید در راه سفر به آبشار سوله دوکل یک دو راهی وجو دارد که طرف راست آن به آبشار ختم میگردد و طرف چپ آن به سمت رشته کوه های دالامپر میرود. در اینجا تصمیم با شماست که میخواهید قله فتح کنید یا از صدای زیبای آب لذت ببرید.

رشته کوه های دالامپر

همان طور که گفتیم یکی دیگر از مواردی که این آبشار را بی نظیر نموده، طبیعت بکرو و دست نخورده اطراف آبشار است که بخاطر مرتفع بودن، نمایی زیبا از تماشای رشته کوه ها را در اختیار توریستان خود گذاشته است. وجود صخره هایی که در اطراف طبیعت آبشار سوله دوکل قرار گرفته است این امکان را برای شما فراهم نموده که روی آن بنشینید؛ فارغ از هر فکرو خیالی به اطراف خود نگاه کنید و آرامش را از دل طبیعت بگیرید. اهالی موسیقی و هنر نیز میتوانند از این فضا استفاده نموده و کار خود را به نمایش بگذارند.

ای کسانی که عاشقان موتور و یا دوچرخه سواری هستید، شما هم میتوانید از طبیعت آن بهره ببرید چرا که دارای محیطی کوهستانی با شیب های ملایم و تند است.

اما باید مواظب باشید:

با تمام این تفاسیر درباره طبیعت قشنگ آن باید مواظب باشید چراکه زیر صخره ها تا ارتفاع 200 متر خالیست. پس از رفتن به نوک صخره برای دریافت عکس جدا خودداری نمایید و اگر قصد رفتن به دره ای دارید که آب آبشار به آن میریزد، داشتن وسایل صخره نوردی، وسایل ایمنی و کفش های مخصوص را از قلم نیاندازید چراکه شیب دره زیاد و کاملا خطرناک است.

در پایین دره جانورانی چون خرچنگ، لاکپشت و مار وجود دارد و بر فراز آسمانهای آبشار سوله دوکل عقاب. همچنین جانورانی چون سمندر کردستانی، روباه، بزکوهی و انواع خرگوش ها و دیگر جوندگان نیز در این منطقه یافت میگردد.

رزرو تور کیشتور ارزان کیش با رزرواسیون بهترین هتل هاخدمات خانه و خانواده,تصفیه آب و هواجلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!بادکنک آرایی,سفارش فینگرفود در تهران,آموزش فینگرفود سفارش فینگرفود سینی مزه برای دورهمی ها

خب همراهان همیشگی بیتوته، با آبشار سوله دوکل آشنا شدیم و درباره این منطقه بکرو دیدنی صحبت کردیم. این آبشار تنها گوشه ای از طبیعت زیبای آذربایجان غربی است چرا که این شهر بیش از یک هزار و 600 اثر، بنا و محوطه تاریخی دارد که همه ساله بیش از 2 میلیون توریست را مجذوب خود میکند. تپه تاریخی حسنلو در نقده، قره کلیسا در چالدران، تخت سلیمان تکاب، بنای تاریخی سه گنبد، مسجد جامع و یخچال 9 پله در ارومیه و ده ها جاذبه طبیعی و تاریخی دیگر، آذربایجان را به یکی ازظرفیت های مهم توریستی تبدیل نموده است.

در سرانجام میخواهیم جهتهایی که در پیش روی شما برای رسیدن به آبشار سوله دوکل پس از سفر به ارومیه وجود دارد، بیان کنیم.

قره کلیسا در چالدران

این جهتها عبارت است از:

از ارومیه که به سمت بند حرکت کنید باید جهتی که به سمت راژان میرود را ادامه دهید. از آنجا به روستای هاشم آباد رفته و راه را به سمت زیوه طی میکنید. از آنجا نیز به سمت شهرک دیزج مرگور و کسیان حرکت میکنید . زمانی که به کسیان رسیدید باید جهت روستای گوله بی و آبشار را پیش بگیرید.

جهت دیگر از سمت اشنویه است. به این صورت که بعد از اشنویه به سمت شهر دیزج مرگور رفته و از آنجا به روستای کسیان می رسیم و جهت را تا رسیدن به گوله بی ادامه میدهید تا به آبشار سوله دوکل برسید.

جهتهای گفته شده طی آنالیز های صورت گرفته نشان میدهد که جاده تا روستای کسیان آسفالت است ولی از آنجا به بعد جاده خاکی میباشد و تا نزدیکی آبشار، جاده ادامه دارد. در نزدیکی آبشار باید خودرو خود را پارک نموده و حدود 10 دقیقه پیاده روی کنید تا به آبشار برسید. این درحالیست که در گذشته برای رسیدن به آبشار باید یک ساعت و نیم پیاده روی میکردید.

ای اهالی طبیعت گردی و لذت بردن از دیدنی های منظره، پیشنهاد ما به شما رفتن به آبشار سوله دوکل است مخصوصا در فصل بهار و ای کسانی که این آبشار را از نزدیک دیده اید، لطفا تجربه حضور خود در سفر به این آبشار را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: گردشبان
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 871

به "آبشار سوله دوکل؛ طبیعتی بکر در تلاقی مرزهای ایران، ترکیه و عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار سوله دوکل؛ طبیعتی بکر در تلاقی مرزهای ایران، ترکیه و عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید