280 میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد

به گزارش مجله شهبازی، رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی بیان کرد: سال گذشته 280 میلیون دلار محصولات کشاورزی از این استان به 45 کشور دنیا صادر شد.

280 میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد

به گزارش خبرنگاران آذربایجان شرقی ، اکبر فتحی اظهار کرد: میزان صادرات محصولات کشاورزی کشور در سال 1399 نسبت به سال 1398، حدود 6 درصد افزایش داشت.

وی بازارهای عمده هدف صادراتی محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی را عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه، هند، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و امارات متحده عربی اظهار داشت.

وی سهم صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی از کشور در طی چندین سال گذشته را 4.5 درصد مطرح نمود و افزود: سهم صادرات محصولات کشاورزی کشور از صادرات غیر نفتی برابر 18 درصد است و سهم صادرات محصولات کشاورزی استان از صادرات غیر نفتی استان 20 درصد بر آورد می گردد.

فتحی یادآور شد: عمده اقلام صادراتی آذربایجان شرقی را که حدود 66 درصد صادرات محصولات کشاورزی استان بود انگور خشک شده، سیب درختی، لبنیات، صنایع تبدیلی و زیر بخش زراعت تشکیل می دادند.

وی افزود: سال گذشته بیش از 60 هزار تن کشمش از آذربایجان شرقی با ارز آوری هر کیلو گرم 1.3 دلار صادرات شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: همچنین در سال گذشته سیب درختی آذربایجان شرقی که از نظر فراوری رتبه دوم را در بین استان های کشور دارد و کیفیت سیب آن در مقایسه با دیگر مناطق کشور بهتر است 15 درصد صادرات این محصول را به خود اختصاص داد.

فتحی ادامه داد: سهم صادرات زیر بخش دام و طیور معادل 14 درصد شامل شیر، پنیر، دوغ، جوجه یکروزه و تخم مرغ و سهم صنایع تبدیلی هم 16 درصد شامل رب گوجه فرنگی و آب میوه و غیره بود.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزود: سهم زیر بخش زراعت چهار درصد شامل پیاز، سیب زمینی، کاهو و کلم بوده است.

وی همچنین یادآور شد: بهبود تراز تجاری آذربایجان شرقی در سال 1399 نسبت به سال قبل از آن افزایش داشت و به 8.1 میلیارد دلار رسیده است.

فتحی گفت: تعداد کل شرکت های بازرگانی فعال آذربایجان شرقی در صادرات محصولات کشاورزی 100 واحد است که از این تعداد 70 شرکت در سطح استان فعالیت دارند و تعداد 30 شرکت خارج از استان در استان های یزد، خراسان و گیلان فعالیت می نمایند.

وی ادامه داد: افزایش در آمدهای ارزی، ایجاد فرصت های شغلی جدید، تقویت بنیه مالی تشکل های صادراتی، دستیبابی به بازار های جدید، کاهش هزینه های فراوری به سبب فراوری به مقیاس مالی و بهره گیری از ظرفیت های بلا استفاده، از الزامات توسعه صادرات محسوب می گردد.

به گزارش ایرنا، اراضی کشاورزی استان آذربایجان شرقی حدود یک میلیون و 200 هزار هکتار است و این استان سالانه نزدیک به پنج میلیون تن فراوریات کشاورزی دارد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 31 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 898

به "280 میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "280 میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید