چگونه جلوی خمیازه کشیدن خودتان را بگیرید

به گزارش مجله شهبازی، تا به امروز به این اندیشیده اید که چه چیزی باعث خمیازه کشیدن ما می گردد؟ در مقاله زیر تمام علل ممکن، همراه با بعضی از نکات مفیدی که می تواند در ممانعت از خمیازه کشیدن به شما یاری کند، لیست بندی شده اند.

چگونه جلوی خمیازه کشیدن خودتان را بگیرید

مترجم: فریبا نوید

منبع:راسخون

....................

تا به امروز به این اندیشیده اید که چه چیزی باعث خمیازه کشیدن ما می شود؟ در مقاله زیر تمام علل ممکن، همراه با بعضی از نکات مفیدی که می تواند در ممانعت از خمیازه کشیدن به شما یاری کند، لیست بندی شده اند.

دلایل مفروض بسیاری پشت این مسئله که چرا یک فرد خمیازه می کشد، وجود دارد، ولی تا به امروز علت قطعی به وضوح تعیین نشده است. بعضی تحقیقات علمی می گویند که خمیازه کشیدن در نتیجه کمبود اکسیژن در بدن اتفاق می افتد. در حالی که بعضی از مطالعات نشان می دهد که خمیازه کشیدن عمل انعکاسی استفاده شده به وسیله بدن برای خنک کردن دمای مغز می باشد. سپس، مطالعاتی وجود دارد که اعلام می نماید که چندین نورون آینه ای در مغز وجود دارد و به علت وجود آن ها، وقتی ما فردی را در حال خمیازه کشیدن مشاهده می کنیم، ما هم خمیازه می-کشیم! و بعضی می گویند که خمیازه کشیدن نوعی ارتباط غیر کلامی می باشد که مردم در زمان های قدیم از آن استفاده می کردند، تا فعالیت هایی را که در حال جریان بود و می خواستند تغییر دهند را منتقل نمایند!

درست مثل بسیاری از علل، بعلاوه روش های بی شماری برای متوقف کردن خمیازه کشیدن وجود دارد. بعضی از آن ها را در ذیل بخوانید، و دفعه بعدی که می خواهید جلوی خمیازه کشیدن خود را بگیرید آن ها را امتحان کنید.

دهان خود را بسته نگه دارید

به منظور ممانعت از خمیازه کشیدن، دهان خود را بسته نگه دارید. حتی اگر فشار در اطراف فک شما ایجاد می شود و ورود هوا را به داخل دهان تان احساس می کنید، سعی کنید آن را فرو ببرید! اگر دهان خود را باز نکنید، خمیازه کشیدن به طور اتوماتیک متوقف می شود.

درست غذا بخورید

مخصوصاً برای ناهار در بعد از ظهر، غذاهای سنگین مصرف نکنید. هنگامی که بدن سعی می نماید یک وعده غذایی سنگین را هضم کند، اغلب باعث می شود فرد احساس خستگی نماید، و در نتیجه بیش از حد خمیازه بکشد. بعلاوه، غذاهای سالم مانند میوه ها، سبزیجات و گوشت بدون چربی مصرف کنید و غذاهای آماده، با قند بالا و غذاهای چرب مصرف نکنید. با انجام این کار، قادر خواهید بود جلوی خمیازه کشیدن خود را بگیرید.

آب را جرعه جرعه بنوشید

به طور کلی دیده می شود که زمانی که فردی دچار کم آبی و خستگی می شود، تمایل بیشتری به خمیازه کشیدن پیدا می نماید. بنابراین، اگر احساس می کنید بیش از حد خمیازه می کشید آب را جرعه جرعه بنوشید. هر زمانی که به خمیازه کشیدن احساس احتیاج می کنید، یک جرعه آب بنوشید. این کار از خمیازه کشیدن ممانعت به عمل می آورد و در همان زمان بدنتان تشکیل هیدرات می دهد و هر نوع خستگی ناشی از کمبود آب را کاهش می دهد.

خوب بخوابید

به یاد داشته باشید هفت تا هشت ساعت خواب در شب لازم است. اگر هنگام شب خواب درستی نداشته باشید، این امر موجب خستگی صبح روز بعد خواهد شد و نتیجه آن بیش از حد خمیازه کشیدن در طول روز می باشد! بنابراین، اطمینان حاصل کنید که استراحت و خواب کافی داشته باشید.

نفس عمیق بکشید

یکی دیگر از دلایلی که موجب خمیازه کشیدن بیش از حد می شود وجود دی اکسید کربن در ریه ها می باشد. خمیازه کشیدن واکنشی است که به وسیله بدن صورت می گیرد تا دی اکسید کربن بسیار زیاد را خارج کند. بنابراین، هر زمانی که احساس می کنید بیش از حد در حال خمیازه کشیدن هستید، چند نفس عمیق بکشید.

هوای تازه استنشاق کنید

بعضی تحقیقات نشان می دهد که فرد زمانی تمایل به خمیازه کشیدن بیش از حد پیدا می نماید که مغزش بیش از حد گرم شده باشد. خمیازه کشیدن مکانیسمی است که به وسیله بدن به کار گرفته می شود تا دمای مغز را خنک کند. بنابراین، اگر یا با پیاده روی در صبح زود و یا با تنفس عمیق به وسیله بینی، کمی هوای تازه استنشاق کنید، دمای مغز خنک خواهد شد و به این ترتیب مقداری از خمیازه کشیدن شما فرو می نشیند.

ورزش کنید

هر روز خود را به ورزش کردن عادت دهید. ورزش کردن روزانه سطح انرژی بدن را افزایش می دهد، و در نتیجه خستگی و بی حالی را که در واقع موجب خمیازه کشیدن فرد می شود، کاهش می دهد.

حالت بدن و طرز ایستادن را درست کنید

براساس بعضی مطالعات، وقتی فردی برای مدت طولانی بدنش در حالت خمیده باقی بماند، باعث می شود فشار بر ریه ها وارد شود. بدن این فشار را با استفاده از خمیازه کشیدن آزاد می نماید. بنابراین، با حفظ حالت بدن و طرز ایستادن درست، فرد می تواند مانع از بیش از حد خمیازه کشیدن شود.

در اغلب موارد، خمیازه کشیدن بی ضرر می باشد. با این حال، گاهی اوقات، بیش از حد خمیازه کشیدن می تواند از شرایط و بیماری هایی مانند تومور مغزی، صرع، بیماری قلبی، اسکلروز چند گانه یا ام.اس و آپنه خواب ناشی شود. بنابراین، اگر بیش از حد خمیازه کشیدن حتی بعد از انجام همه این اقدامات ادامه پیدا کرد، برای تشخیص مناسب با پزشک مشورت کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1115

به "چگونه جلوی خمیازه کشیدن خودتان را بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه جلوی خمیازه کشیدن خودتان را بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید