پارسا پیروزفر؛ بی حاشیه ترین بازیگر ایرانی

به گزارش مجله شهبازی، بی حاشیه بودن پارسا پیروزفر تا آن جا پیش رفته که زندگی او را رمز آلود نموده است. پارسا از جمله بازیگرانی است که تا به حال با هیچ روزنامه، مجله یا رسانه ای مصاحبه ننموده است. حتی زمانی که از سمت صدا و سیما که مراسم تقدیری برای عوامل فیلم برگزار گردید با اینکه نفش اساسی در این سریال داشت اما در مراسم شرکت نکرد.

پارسا پیروزفر؛ بی حاشیه ترین بازیگر ایرانی

بازیگری که هواداران بسیار دارد و تنها هنرش بازیگری نیست بلکه کارگردان و مدرس تئاتر، نمایشنامه نویس، مترجم و نقاش نیز هست.

زندگی سریالی پارسا پیروزفر

او فارغ التحصیل نقاشی از دانشکده هنرهای پردیس دانشگاه تهران است. متولد سال 1351 و ورودی سال 1370 به دانشگاه است. سال 1369 در رشته ریاضی فیزیک از دبیرستان فارغ التحصیل شد و در سال 1372 اولین نقش سینمایی اش را با نقشی کوتاه در فیلم پری ساخته داریوش مهرجویی داشت. اما بازی در فیلم این کارگردان پرآوازه باعث شهرت پیروزفر نشد بلکه بازی در سریال های در پناه تو و در قلب من باعث به شهرت رسیدن او شد.

30 نقش در یک نمایش نامه

دیدار، بینوایان، یک روز تابستانی، برپهنه دریا، سنگ ها در جیب هایش، خدای کشتارریال گلن گری گلن راس، هنر، از جمله نمایش هایی است که پیروزفر در کارنامه هنری خود به عنوان کارگردان یا نویسنده دارد اما ماتریوشکا از کارهای به شدت متفاوت اوست.

در سال 1394 پارسا پیروزفر نمایش 8 اپیزودی ماتریوشکا را که خود بر اساس داستان های کوتاه آنتون چخوف ترجمه نموده و نوشته بود به صورت نمایش های کوتاه، مرتبط و به هم پیوند خورده به صورت تک نفره به اجرا درآورد. نمایشنامه ماتریوشکا بیش از 30 نقش دارد که پارسا پیروزفر خود به تنهایی ایفاگر نقش تمام شخصیت ها در طول اجرای این اثر نمایشی بود.

این نمایش توانست برنده تندیس زرین بهترین بازیگر مرد در بخش بین الملل جشنواره فجر گردد. ماتریوشکا به مدت دو سال در شهرهای مختلف آمریکا و کانادا اجرا شد و استقبال بی سابقه ای از آن شد. دیگر کار تئاتر او گلن گری گلن راس نام دارد.

در این باره بخوانید:

خالق دونده و تنگسیر؛ امیر نادری و سلیقه سینمایی اش

پیمان معادی؛ ستاره ای که اولین بار در 38 سالگی بازیگر شد

ناصر تقوایی؛ کارگردانی همواره منتقد

نمایشنامه ای که نوشته دیوید مَمِت استو توانسته جایزه پولیتزر را از آن خود کند. این نمایشنامه داستان دو روز از زندگی چهار کارمند معاملات املاک در شیکاگو و توضیح بی اخلاقی هایی است که آن ها در این شغل مرتکب می شوند و پیروزفر اجرای خوبی از آن را به صحنه برده است.

گلن گری گلن راس همچنین در سال 1983 دو جایزه الیویر و جامعه تئاتری وست اند را گرفت و برندهٔ جایزه منتقدان نیویورک در سال 1984 و جایزه تونی در سال 2005 شد.

از مجسمه تا مست عشق

پارسا پیروزفر از سال 71 وارد سینما شد. اولین بازیگری او در فیلمی کم آشنا به نام مجسمه بود که نقش یک دانشجو را بازی می کرد.

دو سال بعد از آن تاریخ در فیلم پری بازی می نماید و فیلم های ضیافت، مرسدس، شیدا، دختران انتظار، اعتراض، شکاف، مجبوریم، اسب حیوان نجیبی است را در کارنامه هنری خود دارد. او در سال 1382 برای بازی در فیلم مهمان مامان جایزه بازیگری هشتمین جشن خانه سینما را دریافت کرد.

مهمان مامان فیلمی ماندگار و کمدی خانوادگی است که داریوش مهرجویی آن را کارگردانی نموده است. تی تی ساخته آیدا پناهنده از آخرین بازی های پارسا پیروزفر است و آخرین بازی او در فیلم مست عشق به کارگردانی حسن فتحی و بازی شهاب حسینی است که پارسا پیروزفر نقش مولانا و حسینی نفش شمس را بازی می نمایند و حالا در دست ساخت است.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 643

به "پارسا پیروزفر؛ بی حاشیه ترین بازیگر ایرانی" امتیاز دهید

3 کاربر به "پارسا پیروزفر؛ بی حاشیه ترین بازیگر ایرانی" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارسا پیروزفر؛ بی حاشیه ترین بازیگر ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید