وقتی بره و دام های مولد در صف کشتار قرار می گیرند

به گزارش مجله شهبازی، رئیس اتحادیه دامداران و گاوداران خراسان شمالی گفت: خشکسالی شدید سال جاری سبب شده است تا مراتع با فقر مطلق روبرو شوند این در حالی است که مراتع با دامداری لازم و ملزوم یکدیگر است.

وقتی بره و دام های مولد در صف کشتار قرار می گیرند

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ عصر نو بیشتر بدانید.

مدیری در مصاحبه با ایسنا، با اشاره به اینکه کشاورزی پایه مالی خراسان شمالی است، اظهارکرد: در ماه هایی ابتدایی سال احتیاج دامداران به علوفه دستی برای تغذیه دام ها است، اما امسال خشکسالی از یک سو و قیمت افسارگسیخته نهاده های دامی از سوی دیگر به دامداران فشار وارد نموده است.

وی اضافه نمود: بخشی از مسائل به وجود آمده و افزایش قیمت نهاده های دامی به دلیل انحراف ایجاد شده در ارز 4200 تومانی بوده است، بطوریکه باید این ارز به وسیله اساتید و افراد اهل فن توزیع می شد به بیراهه رفت و با آن محصولات دیگری که ضرورتی برای واردات آن نداشت، وارد کشور شد.

مدیری ادامه داد: نتیجه کار منجر به آن شده است به دلیل اینکه دخل دامدار با خرجش نمی خواند و توانایی تامین علوفه دستی را ندارد، آغاز به کشتار دام های زنده خود نموده است بطوریکه در حال حاضر کشتار دام به سوی کشتار بره ها، دام ماده و حتی گاو های آبستن می رود.

وی اعلام کرد: طی دو سه ماه گذشته یک سری دلال اقدام به سلف خری نموده اند و اجازه نداده اند که در زمان و فصل خود صورت گیرد در نتیجه در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم کاه به چهار تا پنج هزار تومان رسیده است.

سامانه بازارگاه ماشینی است که بنزین ندارد

این مسئول با اشاره به اینکه دولت نهاده را برای فروش در سامانه بازارگاه قرار می دهد، توضیح داد:، اما در حال حاضر این سامانه همانند ماشینی می ماند که بنزین ندارد.

وی با اشاره به اینکه از سوی دیگر اعلام می گردد نهاده به میزان کافی در بنادر موجود است، گفت: اگر نهاده به میزان کافی وجود دارد چرا ترخیص نمی گردد چراکه خود به خود به سوی فساد می رود و باید تمهیدی اندیشیده گردد تا خروج این نهاده ها تسهیل گردد.

مدیری اضافه نمود: از سوی دیگر گاهی اوقات تعدادی از واردنمایندگان هم نهاده را برای اینکه شاید قیمت آن افزایش یابد، از گمرک خارج نمی نمایند.

وی ادامه داد: مشکل دیگری که در ارتباط با نهاده دامی وجود دارد این است که سامانه بازارگاه بار می گذارد، اما برای پیدا کردن کامیون و حمل بار به مشکل برمی خوریم بطوریکه در حال حاضر برای حمل بار هم در بنادر جنوبی دلال و دلال بازی شده است و برای حمل بار از باربری زنگ می زنند و می گویند چند می دهی را کامیون برایت پیدا کنم، سپس کامیون پیدا می گردد و راننده کامیون می گوید چند می دهی تا بار را برایت بیاورم.

رئیس اتحادیه دامداران و گاوداران خراسان شمالی توضیح داد: در نهایت نتیجه کار آن می گردد، باری که برای این استان می آید با دو برابر کرایه واقعی است.

رسیدن قیمت جو به حدود 10 هزار تومان دور از انتظار نیست

وی با تاکید بر اینکه از سوی دیگر دامدار نهاده را از سامانه بازارگاه خریداری نموده، اما بعد از گذشت دو ماه هنوز بار تحویل وی نشده است، اظهارکرد: سامانه بازارگاه برای تحویل محموله نهاده دامی در وهله نخست پول را از دامدار می گیرد و باید بعد از 10 روز محموله را تحویل دهد، اما متاسفانه این فرایند بیش از 30 روز طول می کشد، حال باید دامدار در این فاصله زمانی چه بکند، افرادی که اولا سرمایه ندارند و از سوی دیگر همان اندک سرمایه خود را به سامانه بازارگاه پرداخت و نهاده خریداری نموده و دیگر پولی برای خرید نهاده از بازار آزاد ندارد در نتیجه مجبور است دام خود را به فروش بگذارد.

مدیری با اشاره به اینکه در حال حاضر به نهاده دامی همانند یونجه ارز 4200 تومانی تعلق نمی گیرد، گفت:، اما یونجه یکی از نهاده های مورد احتیاج دام است و دولت باید مدیریت کند تا به این نهاده هم ارز 4200 تومانی تعلق گیرد.

وی اعلام کرد: از سوی دیگر با توجه به کمبود شدید علوفه در دامدار ها هم حرص و ولع ایجاد شده است و تصور می نمایند که باید یکسره انبار نمایند و همین امر هم بر روی افزایش قیمت نهاده تاثیرگذار باشد.

این مسئول اضافه نمود: از سوی دیگر تعدادی از کشاورزان هم در امسال تمایلی به فروش گندم و جوی برداشت شده خود ندارند که یا به امید بالارفتن قیمت محصول خود است و یا برای مصرف.

وی اعلام کرد: اگر دولت ورود نکند رسیدن قیمت جو به حدود 10 هزار تومان تا دو سه ماه آینده خیلی دور از انتظار نیست.

مدیری با تاکید بر اینکه سال های سال بر روی ژنتیک دام های خود کار نموده ایم و اکنون تعدادی از برترین ژنتیک در داخل کشور ایران است، ادامه داد: روزی وارد نماینده محض اسپرم برای دام ها بوده ایم، ولی اکنون صادر می کنیم، اما اگر توجهی به تامین نهاده های دامی و قیمت آن نگردد ذخایر ژنتیکی را به دلیل کشتار دام از دست خواهیم داد و تا سه چهار سال آینده گاو و گوسفندی نخواهیم داشت.

وی تاکید نمود: پیشنهاد ما بر این است که دولت کار را به دست خود اتحادیه کشوری دامداران بسپارد چراکه اتحادیه کشوری برآیندی از اتحادیه های استانی است.

رئیس اتحادیه دامداران و گاوداران خراسان شمالی اضافه نمود: دولت ارز را در اختیار اتحادیه واقع شده است، اما از آن سو نظارت های دقیقی را بر روی نحوه خرج کرد آن داشته باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 994

به "وقتی بره و دام های مولد در صف کشتار قرار می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی بره و دام های مولد در صف کشتار قرار می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید