وزن شما چه اثری بر کمرتان می گذارد؟

به گزارش مجله شهبازی، تبیان/ چاقی باعث انواع و اقسام بیماری ها می گردد مانند دیابت، فشار خون، سکته مغزی و بیماری های قلبی. اما حتی قبل از اینکه این بیماری ها روی بدهند، بیشتر آن هایی که چاق هستند دچار مشکلاتی در کمر خود می شوند.

وزن شما چه اثری بر کمرتان می گذارد؟

هرچند علت دقیق کمردرد در افراد چاق هنوز معین نیست اما تعداد زیادی از پژوهش ها نشان می دهند بین چاقی و اختلالات مربوط به کمر ارتباط وجود دارد.

وزن شما چه اثری بر سلامت کمرتان می گذارد؟

ستون فقرات ما دو عملکرد اساسی دارد؛ یکی تحمل وزن بدن ما و انتقال آن به پاها و دیگری ایجاد انعطاف و دادن اجازه حرکات بدن. وزن اضافی، فشار وارد بر ستون فقرات را افزایش می دهد و چاقی در سطوح گوناگون، بر سلامت ستون فقرات اثر می گذارد.

فشار مستقیم بر ستون فقرات

کاملاً منطقی است که اگر یک ساختار مجبور به تحمل وزنی باشد، باید دارای قدرت معینی باشد. اگر وزن وارد بر ساختار، فراتر از این ظرفیت معین باشد تدریجاً تحت فشار زیاد آسیب هایی خواهد دید. چاقی، خصوصاً در قسمت میانی بدن، تراز بدن و مکانیسم تحمل وزن را به هم خواهد زد. به طور طبیعی، وزن بدن به وسیله ستون فقرات تحمل شده و به لگن ها و سپس در نهایت به پاها منتقل می گردد. وقتی وزن اضافه می کنید، این تراز مختل شده و فشار زیادی مستقیماً به کمر وارد می گردد. چنین عدم توازنی، نقطه آغاز کمردرد است.

کاهش قدرت عضلانی

ستون فقرات برای اینکه کارش را انجام بدهد باید به وسیله عضلات پشت و کمر حمایت گردد. یکجانشینی و بی تحرکی به طور کلی با چاقی مرتبط بوده و منجر به متابولیسم نامناسب می گردد، از این رو عضله ضعیف خواهد شد. چاقی موجب تجمع چربی در عضلات هم می گردد و این مسئله هم آن را ضعیف می نماید. خود وزن اضافی، فشار زیادی به عضلات کمر وارد نموده و باعث تغییراتی در کمر می گردد. همه این ها با هم، سیستم حمایتی ستون فقرات را تضعیف نموده و باعث کمردرد می شوند.

تغییراتی در انحنای ستون فقرات

هر قسمتی از ستون فقرات دارای انحنای خاص خودش است تا عملنمودهای مربوط به همین قسمت انجام گردد. افزایش وزن بدن، تراز لگن را به هم می زند و به طور غیرمستقیم، انحنای ستون فقرات را هم تغییر می دهد. قسمتی از ستون فقرات که بیشتر از همه تحت تأثیر این تغییر است، پایین ترین قوس ستون فقرات می باشد که بیشترین وزن را متحمل می گردد. این تغییر در انحنا موجب کمردرد در افرادی که اضافه وزن دارند می گردد.

تأثیر سوخت و ساز نامناسب

یک متابولیسم یا سوخت و ساز مؤثر، کلید یک بدن سالم است. متابولیسم کُند نه تنها به افزایش وزن یاری می نماید بلکه توانایی مبارزه با التهاب را هم کاهش می دهد. مفاصل ستون فقرات که تحت فشار وزن اضافی هستند، در افراد چاق خیلی زودتر تحلیل می فرایند. این اتفاق همراه با کاهش توانایی بدن برای بازسازی، موجب کمردرد خواهد شد.

بیماری های مربوط به پشت و کمر مرتبط با چاقی

اوستئوآرتریت

اوستئوآرتریت بیماری است که در آن، استخوان ها و مفاصل آن ها تحلیل می فرایند. چاقی، فرایند تباهی و تحلیل رفتگی را سرعت می دهد و بعلاوه فرایند ترمیم و بازسازی را کُند می نماید. چاقی، یک علت شایع اوستئوآرتریت می باشد. به طور کلی این بیماری مربوط به سنین بالاست اما از آنجایی که چاقی هم عامل آن می تواند باشد در گروه های سنی جوان هم دیده می گردد.

بیماری خرابی دیسک بین مهره ای

دیسک های بین مهره های ستون فقرات، ضربه گیرهایی هستند که بین تمام مهره ها وجود دارند تا ما بتوانیم ستون فقرات خود را به راحتی و نرمی حرکت دهیم. این ساختارها، اولین چیزی هستند که تأثیر وزن اضافی را تحمل می نمایند. ابتدا، ارتفاع دیسک های بین مهره ای کم می گردد که نتیجه آن کاهش فضا برای ستون فقرات خواهد بود. نزدیک شدن مهره ها به هم منجر به فشردگی آن ها و آغاز درد خواهد شد. بیماری خرابی دیسک بین مهره ای در افراد چاق در سنین پایین تر رخ می دهد. بعلاوه افراد چاق بیشتر مستعد بیرون زدگی دیسک حین حرکات ناگهانی هستند زیرا این افراد کمر ضعیف تری دارند.

درد پایین کمر

همان طور که دیدید، قسمت پایینی ستون فقرات، بیشترین وزن را تحمل می نماید. داشتن اضافه وزن می تواند به این قسمت و مفاصل آن فشار زیادی وارد نموده و موجب آسیب جدی در کمر گردد. درد پایین کمر در افراد چاق بیشتر دیده می گردد و شاخصی است که می تواند احتمال مسائل جدی تر کمر را مطرح نماید.

آیا کاهش وزن می تواند کمردرد را تسکین دهد؟

کاهش وزن قطعاً به تسکین کمردرد یاری می نماید. البته این اتفاق باید به موقع و پیش از اینکه ساختار بدن آسیبی ببیند روی دهد. مکانیسم هایی که کاهش وزن به برطرف کمردرد یاری می نماید شامل موارد زیر می گردد:

تأثیر ورزش بر سلامت کمر

ورزش های سبُک برای آغاز بازسازی عضلات ضعیف شده در کمر بسیار عالی هستند. با تمرین هایی آغاز کنید که نه تنها به تقویت عضلات یاری می نمایند بلکه موجب انعطاف پذیری بدن و تعادل آن می شوند. تمرینات را گام به گام و تدریجی انجام دهید. اشتباهی که خیلی از افراد در کوشش برای خلاص شدن از چاقی مرتکب می شوند این است که وارد برنامه های سنگین ورزشی می شوند و به خودشان فشار زیادی وارد می نمایند اما این شیوه فقط کمردردشان را تشدید می نماید. یک برنامه ورزشی و تمرینی مناسب و اصولی می تواند در برطرف مسائل کمرتان جادو کند.

بهبود تراز ستون فقرات

واضح است که تراز ستون فقرات با کاهش وزن بهتر می گردد. برگرداندن تزار مناسب ستون فقرات، یک عامل بسیار مؤثر در برطرف کمردرد است. چاقی در میانه بدن یا چربی دور شکم، مهم ترین فاکتور مرتبط با کمردرد است. قوی کردن میان تنه و عضلات کمر، برای تسکین کمردرد یک ضرورت است.

مانع پیشرفت کمردرد

اگر اضافه وزنتان فرایند افزایشی خود را حفظ کند و همچنان فشار بیشتری به ستون فقراتتان وارد گردد، ساختار بدنی تان آسیب دائمی خواهد خورد که دیگر قابل جبران نیست. هرچند برای وزن کم کردن هیچ وقت دیر نیست اما مطمئناً زودتر آغاز کردن، تفاوت بزرگی در نتیجه ایجاد می نماید. کمردرد شما با کنترل وزنتان به راحتی قابل درمان است اما اگر دچار آسیب ساختاری شوید، دیگر کاهش وزن به تنهایی یاریی به بهبود شما نخواهد کرد. در این موارد، نقش کاهش وزن پیش از جراحی ستون فقرات فقط به گرفتن نتیجه بهتر و ریکاوری سریع تر محدود می گردد.

ستون فقرات ما جوری طراحی شده که هم به ما قدرت بدهد و هم حرکت پذیری. هرچند ستون فقرات ما وظیفه دارد امکان فعالیت به ما بدهد اما خود فعالیت هم مسئول حفظ سلامت ستون فقرات است. چاقی یک سیکل معیوب است. یکجانشینی و بی تحرکی احتمال چاقی و متعاقباً کمردرد را افزایش می دهد. چاقی موجب محدود کردن فعالیت شده و همین مسئله هم مجدداً چاقی به بار می آورد و این چرخه همچنان ادامه خواهد داشت. پس ضروری است دست به کار شوید و این چرخه را بشکنید تا سلامت ستون فقراتتان حفظ شده و بتوانید به خوبی فعالیت کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1045

به "وزن شما چه اثری بر کمرتان می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزن شما چه اثری بر کمرتان می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید