تور چین: هر آنچه درباره بلاک چین سولانا و رمزارز (SOL) باید بدانید

به گزارش مجله شهبازی، سولانا یک شبکه بلاک چین است که بر تراکنش های سریع و توان عملیاتی بالا متمرکز شده و برای این منظور و بهبود سرعت خود از روش منحصر به فردی برای تراکنش های شبکه استفاده می نماید. کاربران در این شبکه می توانند با استفاده از رمزارز بومی این بلاک چین که با نماد SOL شناخته می گردد کارمزد تراکنش های خود را بپردازند و بعلاوه با قراردادهای هوشمند تعامل داشته باشند. برای آنالیز این بلاک چین با خبرنگاران مگ همراه باشید.

تور چین: هر آنچه درباره بلاک چین سولانا و رمزارز (SOL) باید بدانید

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

معرفی

وقتی صحبت از فناوری بلاک چین می گردد، مقیاس پذیری یکی از بزرگترین چالش های موجود است. همانطور که این شبکه ها روز به روز گسترده تر می شوند اغلب از نظر سرعت تراکنش و زمان تأیید با محدودیت هایی روبرو می شوند. هدف سولانا مقابله با این محدودیت ها بدون کاهش امنیت یا خارج شدن از زیست بوم غیرمتمرکز خود است.

بلاک چین سولانا در سال 2017 به وسیله آناتولی یاکوونکو در Solana Labs راه اندازی شد. این شبکه از روش تازهی برای تأیید تراکنش ها استفاده می نماید. بیت کوین، اتریوم و بسیاری از پروژه های دیگر از مسائل مقیاس پذیری و سرعت رنج می برند. با استفاده از الگوریتم گواه اثبات تاریخچه (Proof of History) بلاک چین سولانا می تواند هزاران تراکنش را در ثانیه انجام بدهد.

سولانا چگونه کار می نماید؟

سولانا از نسل سوم بلاک چین ها موسوم به Proof of Stake است. این روش راهی منحصر به فرد برای ایجاد یک سیستم بدون احتیاج به اعتماد برای تعیین زمان تراکنش به نام گواه اثبات تاریخچه به شمار می رود.

پیگیری ترتیب تراکنش ها برای ارزهای دیجیتال بسیار حیاتی است. بیت کوین این کار را با دسته بندی تراکنش ها در بلوک ها با یک مهر زمانی انجام می دهد. هر گره باید این بلوک ها را در توافق با گره های دیگر تأیید کند. این فرآیند زمان انتظار قابل توجهی را برای گره ها جهت تأیید یک بلوک در سراسر شبکه ایجاد می نماید. سولانا در عوض رویکرد متفاوتی اتخاذ می نماید. بیایید نگاه دقیق تری به این روش تازه داشته باشیم.

گواه اثبات تاریخچه چیست؟

رویدادها و تراکنش های سولانا همه با استفاده از تابع SHA256 هش می شوند (فراوری یک میزان یا مقادیری از یک رشته نوشته با استفاده از توابع ریاضی را هشینگ یا هش کردن می گویند). در روش هشینگ تابع یک ورودی می گیرد و یک خروجی منحصر به فرد فراوری می نماید که حدس زدن آن بسیار سخت و تقریبا غیرممکن است. در واقع سولانا خروجی یک تراکنش را می گیرد و از آن به عنوان ورودی برای هش بعدی استفاده می نماید.

این فرآیند هش کردن یک زنجیره طولانی و ناگسستنی از تراکنش های هش شده ایجاد می نماید. یک اعتبارسنج (Validator) می تواند بدون آن که احتیاجی به مهر زمانی (Timestamp) معمول داشته باشد، تراکنش و رویدادها را به یک بلاک اضافه کند. از سوی دیگر، فرایند هش کردن زمانی تعیین دارد و از همین رو اعتبارسنج ها می توانند به راحتی آنالیز کنند که چقدر زمان در این فرآیند سپری شده است.

گواه اثبات تاریخچه با فرآیندی که بیت کوین به عنوان بخشی از مکانیسم اجماع اثبات کار استفاده می نماید، فرق دارد. بلاک های بیت کوین گروه های بزرگی از تراکنش های نامرتب هستند. هر ماینر بیت کوین زمان و تاریخ را بر اساس ساعت محلی خود به بلوکی که استخراج می نماید اضافه می نماید. زمان ممکن است با توجه به گره های دیگر متفاوت باشد یا حتی نادرست باشد. سپس گره ها باید متوجه شوند که آیا مهر زمانی معتبر است یا خیر.

برای آنالیز تراکنش ها در زنجیره ای از هش ها، اعتبارسنج ها اطلاعات کمتری را در هر بلوک پردازش و ارسال می کنند. استفاده از نسخه هش شده آخرین شرایط تراکنش ها زمان تأیید بلوک تازه را تا حد زیادی کاهش می دهد.

با وجود تمام مزیت های گفته شده در خصوص سیستم گواه اثبات تاریخچه، این فناوری دارای معایب و مسائلی نیز هست. مثلا تبدیل شدن به یک اعتبارسنج در سولانا احتیاج به سخت افزاری بسیار قدرتمند دارد که همین امر می تواند باعث گردد افراد کمتری تمایل داشته باشند به عنوان اعتبارسنج فعالیت کنند و این موضوع باعث متمرکزتر شدن زیست بوم سولانا خواهد شد.

مشکل دیگری که در این میان به وجود می آید، حجم بالای تراکنش هاست. همان طور که گفته شد، سرعت انجام تراکنش ها در این شبکه بسیار بالاست. با فرض این که هر تراکنش 250 کیلوبایت باشد و در هر ثانیه 50 هزار تراکنش تأیید گردد، هر سال 40 پتابایت داده روی بلاک چین ذخیره خواهد شد. حجمی که شاید ذخیره آن برای هر کسی مقدور نباشد.

ویژگی های کلیدی سولانا

مطابق وایت پیپر انتشار یافته، تیم سولانا هشت ویژگی فنی اصلی را برای یاری به بلاک چین با قابلیت های یک سیستم متمرکز توسعه داده اند. گواه اثبات تاریخچه شاید برجسته ترین آن ها باشد، موارد دیگر که به وسیله این تیم توسعه داده شده است به توضیح ذیل می باشد:

Tower BFT - نسخه ای از تحمل خطای بیزانس کاربردی بهینه شده برای اثبات تاریخچه.

Turbine - پروتکل انتشار بلوک.

Gulf Stream - پروتکل ارسال تراکنش بدون استخر حافظه.

Sealevel - زمان اجرای قراردادهای هوشمند موازی.

Pipelining - واحد پردازش تراکنش برای بهینه سازی اعتبارسنجی.

Cloudbreak - پایگاه داده حساب ها که به صورت افقی مقیاس پذیر شده اند.

Archivers - ذخیره سازی دفتر کل توزیع شده

این ویژگی ها شبکه ای با کارایی بالا ایجاد می کنند که 400 میلی ثانیه زمان برای ایجاد یک بلوک احتیاج دارد و هزاران تراکنش را در ثانیه انجام می دهد. برای درک این موضوع، باید بدانید که زمان مورد احتیاج برای ایجاد بلاک بیت کوین حدود 10 دقیقه و در اتریوم تقریباً 15 ثانیه است.

دارندگان SOL می توانند توکن های خود را به عنوان بخشی از مکانیسم اجماع PoS در بلاک چین به اشتراک بگذارند. با یک کیف پول رمزنگاری سازگار با این شبکه، می توانید توکن های خود را با اعتبارسنج هایی که تراکنش های شبکه را پردازش می کنند، به اشتراک بگذارید. در صورت موفقیت آمیز بودن یک اعتبارسنجی سهمی به عنوان پاداش به کسانی که توکن های خود را به اشتراک گذاشته اند خواهد رسید.

این مکانیسم پاداش، اعتباردهندگان و کنندگان را تشویق می نماید تا به نفع شبکه عمل کنند. از ماه می 2021، سولانا حدود 900 اعتبارسنج دارد که آن را به یک شبکه نسبتاً غیرمتمرکز تبدیل می نماید.

توکن SOL چیست؟

SOL ارز رمزنگاری شده بومی شبکه سولانا است که به عنوان یک توکن کاربردی عمل می نماید. کاربران برای پرداخت هزینه تراکنش هنگام انجام جابجایی یا تعامل با قراردادهای هوشمند به SOL احتیاج دارند. شبکه SOL را به عنوان بخشی از مدل کاهش تورم خود می سوزاند. دارندگان SOL بعلاوه می توانند در سیستم اعتباربخشی شبکه سهیم شوند. مانند اتریوم، سولانا به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا قراردادهای هوشمند و پروژه هایی بر بستر بلاک چین ایجاد کنند.

SOL از پروتکل SPL استفاده می نماید. SPL استاندارد توکن بلاک چین سولانا است، مشابه ERC20 در اتریوم. توکن SOL دو مورد استفاده اصلی دارد:

کارمزد تراکنش: به منظور استفاده از این شبکه و ایجاد قرارداد هوشمند و انجام تراکنش، کاربران باید کارمزد را به وسیله ارز SOL پرداخت کنند.

اجماع: در آینده کاربران امکان رأی دهی در شبکه را فقط به وسیله دارا بودن ارز SOL خواهند داشت.

ساخت اپلیکیشن های غیرمتمرکز در سولانا نیز موارد استفاده تازه SOL خواهند بود. به عنوان مثال، Chainvote در حال ایجاد یک برنامه اقتصادی غیرمتمرکز برای حاکمیت شرکتی با استفاده از توکن های SOL برای رأی دادن است. قیمت سولانا در دو سه ماهه اول سال 2021 تقریباً 30 برابر افزایش یافته و که همین موضوع آن را به انتخابی محبوب در بین سرمایه گذاران تبدیل نموده است.

جمع بندی

سولانا به عنوان یک پروژه نسبتا تازه، مزایایی را که وعده داده در سرعت و مقیاس پذیری ارائه نموده است. قیمت توکن آن نیز عملکرد خوبی داشته و توجه سرمایه گذاران را به خود جلب نموده است. با این وجود، پذیرش و استفاده از خود شبکه هنوز در مراحل ابتدایی است.

تا زمانی که شاهد ترافیک سنگین و موارد استفاده بیشتر از سولانا نباشیم، نمی توان با اطمینان بیان کرد که آیا سرعت آن تفاوت زیادی در دنیای ارزهای دیجیتال ایجاد می نماید یا خیر. داشتن یک شبکه سریع خوب است، اما مزایای آن تنها زمانی حاصل می گردد که افراد بیشتری آغاز به استفاده از آن کنند و موارد استفاده بیشتری را ببینیم.

اطلاعات این مقاله فقط برای اهداف آموزشی عمومی ارائه شده و به هیچ عنوان توصیه سرمایه گذاری نیست.

منبع: Binance Acamedy / Solana.com / Solana-whitepaper

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1334

به "تور چین: هر آنچه درباره بلاک چین سولانا و رمزارز (SOL) باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور چین: هر آنچه درباره بلاک چین سولانا و رمزارز (SOL) باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید