مسائل روانشناختی زنان خانه دار

به گزارش مجله شهبازی، خانه داری و بچه داری کاری مداوم و تکراری در کنار نبود تضمین اقتصادی است که می تواند زمینه بروز مسائل روانشناختی را در زنان خانه دار ایجاد کند.

مسائل روانشناختی زنان خانه دار

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

تعداد زیادی از زنان جهان خانه دار هستند. زنانی که مسئولیت مدیریتخانه، انجام کارهای خانه و مراقبت از فرزندان را به عهده می گیرند. در این نوشتهسعی شده است به طور مختصر به مسائل زنان خانه دار و تاثیرات روانشناختی خانه داریبر آنان پرداخته گردد. در ادامه نیز به نکاتی اشاره شده که می تواند به زنان خانهدار یاری کند تا سالم تر بوده و احساس بهتری داشته باشند.

خانه داری چیست؟

به گرداندن کارهای وابسته به خانه، خانه داریمی گویند. نگهداری از خانه، بخشی از خانه داری می باشد، که می تواند دربرگیرنده کارهاییمانند آشپزی، شست وشو، نگهداری از نوزاد، باغبانی و همچنین خرید باشد.به زنی که پیشه اصلی او خانه داری است، زن خانه دار گفته می گردد، وهمچنین به مردی که پیشه اصلی او خانه داری است، مرد خانه دار گفته می گردد.

اما آیا واقعا خانه داری یک پیشه و حرفه است؟ زنان خانه دار نسبت به این که خانه داری جزء مشاغل طبقه بندی نمی گردد حساس هستند. اما در واقع خانه داری درست مانند هرکار دیگری یک شغل است و فرق آن در این است که برای خانه داری پولی پرداخت نمی گردد.در سال های اخیر، در ایران نیز، کوشش شده تا خانه داری یک شغل شمرده گردد و زنانِ خانه دار بیمه شوند.

خانه داری و تاثیرات روانشناختی آن

نقش همسری و مادری در هویت بسیاری از زناندر دوران بزرگسالی اهمیت دارد. رابطه بین ازدواج و سازگاری زنان رابطه ای پیچیده است.مثلا افسردگی در بین زنان با ازدواج های پر تنش بیشترین میزان را دارد، میزان افسردگیدر زنانی که ازدواج ننموده اند متوسط و در زنانی که ازدواج پیروز داشته اند، حداقل است.

خانه داری ترکیبی از احساسات را بر می انگیزدکه برجسته ترین آن عدم رضایت است. دلایل مشترک برای نارضایتی عبارتند از یکنواختی،احساس تنهایی، نداشتن وقت آزاد طولانی و... زنان به طور متوسط 77 ساعت را در هفته صرفکارهای خانه می نمایند. داشتن یک کار مداوم و تکراری از طرفی و پرورش فرزندان از طرفدیگر و در کنار این دو نبود تضمین اقتصادی موجب شده تا زمینه بروز مسائل و اختلالات روانیدر زنان خانه دار افزایش یابد.بسیاری از زنان در خصوص احساس گناهی صحبتنموده اند که هنگامی که بیرون از خانه هستند و آشپزخانه اشان نامرتب است آن را تجربهمی نمایند. نکته مهم تر که زمینه ساز بروز احساس تنهایی و افسردگیدر آنان می گردد، این است که اغلب، کار این زنان از سوی دیگر افراد خانوادهنادیده گرفته می گردد.

نقش مادری احتمالا ارضا نماینده ترین قسمت از مجموعه نقشه های سنتی زنان است با این حال در این مورد نیز ممکن است مسائلی وجود داشته باشد. احتیاجهای تغذیه ای نوزادان بسیاری از مادران را همواره خسته و فرسوده می نماید. فقط زمانی که نوزادان چند ماهه می شوند با لبخندهای دلگرم نماینده خود به مادران پاسخ می دهند. تعامل ها با بچه ها به نوبه خود برانگیزاننده و جالب است اما بسیاری از زنان احساس می نمایند که به تعامل های دیگری با افراد افراد بزرگسال در طی روز هم احتیاج دارند.پژوهش ها نشان می دهد که اگرچه ازدواج و اشتغال هر دو به طور کلی با سازگاری با سازگاری مثبت در زنان همراه است مادر بودن به طور کلی با ناراحتی روانشناختی بیشتری همراه است.

زنان باید فکر نمایند که چگونه می توانند رضایت مندی بیشتری از خانه داری تجربه نمایند و یا حداقل احساس گناه کمتری نسبت به آن داشته باشند. مثلاً زنان خانه دار می توانند با استفاده از برنامه ریزی و سازماندهی، سرعت انتقال و درایت به کارهای خانه سرعت بیشتری دهد، به طوری که بتواند در وقت آزاد خود به کارهای مورد علاقه خود بپردازد.

نکته بسیار مهم قدرشناسی همسران و با ارزش پنداشتن فعالیت زنان در خانه می باشد. همکاری مرد و زن در امور خانه و نگهداری فرزندان نیز تا حد زیادی می تواند فشار و استرس ناشی از کار روزمره را در زنان خانه دار کاهش دهد.

چگونه می توان رضایت از خانه داری را افزایش داد؟

1-به خانهداری نگاه مثبت داشته باشید

  • ارزشمندترین قسمت نقش زن خانه دار رئیس خود بودن است.شمامی توانید تصمیم گیری کنید که چه کاری را می خواهید انجام دهید و چهوقت آن را انجام دهید. مثل کار بیرون نیست که کسی به شما زنگ بزند و شما را احضار کندتا به دیدن او بروید و مجبور باشید که کاری را ظرف نیم ساعت انجام دهید.
  • به این نکته توجه کنید که خانه داری کاریستکه می گردد با استفاده از سرعت انتقال و درایت هرچه سریع تر انجام گردد به طوری که بتوانیدبه کارهای ارضانماینده تری مثل موسیقی و کارهای هنری بپردازید.
  • خانه داری را هم تراز با سایر فعالیت هایاجتماعی تصور کنید تا از این طریق احساس رضایت و خودباوری خود را افزایش دهید.
  • برای مقابله با ایجاد احساس کم توجهی وقدر ناشناسی همسر خود، خوبی های همسر خود را برجسته نموده و افکار مثبت مانند شادمانی، نیرومندی و آرامش را در خود تقویت کنید.

2-کارهای خانه را مدیریت کنید

  • زنان خانه دار به راحتی می توانند با یکبرنامه ریزی دقیق و منظم جهت زندگی را از حالت رکود و یکنواختی نجات دهند.بسیار ساده است. ابتدا لیست تمام کارهایی را که می خواهید فردا انجامدهید، از شب قبل آماده کنید و سپس آنها را به ترتیبِ اولویت شماره گذاری نمایید و فرداصبح کارهایتان را با شماره یک آغاز کنید، سپسکار شماره 2 را آغاز کنید و... به همین ترتیب ادامه داده تا به همه کارهایتان برسید.اگر نتوانستید تمام کارهای لیست را انجام دهید مهم نیست، زیرا حداقل شمامهم ترین کارها را انجام داده اید.
  • اگر نوشتن لیست کارهایتان را به صبح فرداموکول کنید، دچار وحشت شده و ممکن است تمام روز وقت شما را بگیرد. حتما آن را شب قبلانجام دهید. کارهای خسته نماینده و آنهایی را که دوست ندارید، در اولویت قرار دهید وآنها را صبح انجام دهید چون سرحال هستید.در خصوص غذایفردا نیز از شب قبل تصمیم بگیرید.
  • بعد از انجام مهمترین کارها، آنها را ازلیست حذف کنید، با این کار یک احساس کامیابی از عملکردتان به شما دست می دهد که دلگرممی شوید، بقیه کارها را هم با سرعت بیشتری انجام دهید.
  • برخی وقتها ممکن است کاری به تعویق بیفتدو یا شاید در انجام کاری دیگر پیروز نشدید، این نقطه ضعف را پنهان نکنید و باشجاعت،آن را در راس کارهای فردا قرار دهید.
  • اگر تغییری در برنامه تان رخ داد، نترسیدو با آغوشی باز به استقبالش بروید و بدانید که زندگی دائم در حال تغییر کردن است وبه آن به چشم تنوع نگاه کنید.

3-خودتان رادر لیست وارد کنید

  • نکته مهم این است که زنان خانه دار هر روزیک زمانی را برای خودشان در نظر بگیرند. زمانی برای استراحت، ورزش، درست کردن ناخن ها،کتاب خواندن و غیره. این کارها را حتما در لیست وارد کنید وگرنه هیچوقت به آن نمی رسید. وقتینسبت به خودتان حس خوبی داشته باشید می توانید با خوش رویی به استقبال همسرتانرفته و از ساعاتی که در کنار هم هستید لذت ببرید و روابط عشقانه تان را همواره تازهو رضایت بخش نگهدارید.

گروه روانشناسی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 26 آذر 1399 بروزرسانی: 26 آذر 1399 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 599

به "مسائل روانشناختی زنان خانه دار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل روانشناختی زنان خانه دار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید