لیدی؛ قیمتی ترین سکه ایرانی در مرکز

به گزارش مجله شهبازی، یکی از قیمتی ترین و قدیمی ترین آثار در موزه پول، سکه ای قدیمی بانام لید یا لیدی است. قدمت تاریخی این سکه به 514 سال قبل از میلاد مسیح بازمی شود.

لیدی؛ قیمتی ترین سکه ایرانی در مرکز

سمیرا باباجانپور| جنس سکه لیدی تلفیقی از طلا و نقره از آلیاژی به نام الکتروم است.

این سکه به علت ارزش بسیار بالا در یکی از محفظه های موزه با شرایط بسیار ویژه از لحاظ اندازه نور، رطوبت، گرما و ... نگهداری می گردد. قدمت چند هزار ساله این سکه ارزش بسیار زیاد آن را نشان می دهد.

پوران دخت ساسانی در موزه پول

علاوه براین، سکه اولین شاه بانوی ایرانی به نام پوران دخت ساسانی نیز جزو سکه های ایرانی است که در موزه پول مرکز می توانید ببینید.

پوران دخت دختر بزرگ تر خسروپرویز و مادر یزدگرد سوم بوده است. او پس از اردشیر، فرزند کوچک شیرویه، در اوج هرج ومرج های داخلی بر اریکه شاهی نشست. پوران دخت زنی خردمند و نیک کردار و دستگیر از مستمندان بود.

مؤلفان غیراسلامی و فردوسی حکومت او را شش تا هفت ماه گفته اند و مورخان اسلامی یک سال و چهار ماه. او پس از بستن پیمان صلح دائمی با رومیان به مرگ طبیعی مرد. روی سکه شامل تصویر نیم تنه و نیمرخ او با صورتی زیبا، چهره ای کشیده و نگاهی گیراست.

گردش در میان سکه ها و اسکناس ها

موزه پول روایتگر تاریخ از زبان سکه هاست. با هر گامی که به جلو برمی دارید، سال های تکامل این پول های فلزی و کاغذی را در ایران مشاهده خواهید کرد؛ از همان اولین سکه ای که چاو نام داشت تا سکه ای که هم اکنون داخل جیبتان واقع شده است.

مسئولان موزه سعی نموده اند با استفاده از نورپردازی و البته استفاده از اشیای باستانی محیطی کاملاً متناسب با یک موزه در این مکان ایجاد نمایند.

موزه پول در مجموعه فرهنگی- تفریحی ارم در کیلومتر 4 اتوبان تهران- کرج واقع شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 44143088 - 44143089 تماس بگیرید.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: فرادید
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1379

به "لیدی؛ قیمتی ترین سکه ایرانی در مرکز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیدی؛ قیمتی ترین سکه ایرانی در مرکز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید