لپ تاپ گیمینگ در برابر کامپیوتر دسکتاپ؛ خرید کدام یک منطقی تر است؟

به گزارش مجله شهبازی، گیمرهایی که از کامپیوتر استفاده می نمایند، باید بین لپ تاپ گیمینگ و کامپیوتر دسکتاپ دست به انتخاب بزنند. با این حال گاهی اوقات انتخاب بین این دو اصلا ساده و راحت نیست. بنابراین اگر برای انتخاب در بین این دو گزینه مردد مانده اید، این مطلب را از دست ندهید.

لپ تاپ گیمینگ در برابر کامپیوتر دسکتاپ؛ خرید کدام یک منطقی تر است؟

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X543MA-GQ1012

13,650,000

13,190,000

تومان

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 15ITL6 - i3 4G 1T

15,680,000

تومان

خرید لپ تاپ از خبرنگاران

مشاهده همه

کامپیوتر دسکتاپ ام اس آی مدل MEG Trident X 12VTE

103,200,000

98,985,000

تومان

کامپیوتر دسکتاپ دیویژن کد 101

55,000,000

تومان

خرید کیس کامپیوتر اسمبل شده از خبرنگاران

مشاهده همه

عملکرد

وقتی صحبت از گیمینگ می گردد، عملکرد اهمیت بسیار زیادی پیدا می نماید. بدون شک یک گیمر سیستمی می خواهد که بتواند سنگین ترین بازی ها را به روان ترین شکل ممکن اجرا کند. بنابراین زمانی که بحث انتخاب بین لپ تاپ گیمینگ و کامپیوتر دسکتاپ به میان می آید، تفاوت های عملکردی بین آن ها باید در نظر گرفته گردد.

لپ تاپ های گیمینگ به گونه ای طراحی شده اند که قابل حمل و کم مصرف باشند و بنابراین از مدل ضعیف تر پردازنده ها و کارت گرافیک ها استفاده می نمایند. اگرچه این قطعات می توانند توان سخت افزاری فوق العاده ای ارائه نمایند، اما طبیعتا نسبت به همتای استفاده شده در کامپیوترهای دسکتاپ توان کمتری به ارمغان می آورند. در نتیجه لپ تاپ های گیمینگ نمی توانند بعضی بازی ها را در بالاترین تنظیمات اجرا نمایند یا به همان فریم ریت برترین سیستم های دسکتاپ دست پیدا نمایند.

با این حال، واقعیت این است که در سال های گذشته لپ تاپ های گیمینگ با پیشرفت حیرت انگیزی روبرو شده اند و می توانند انواع بازی ها را به شکل بسیار جذابی اجرا نمایند. به همین دلیل دیگر مانند گذشته خبری از فدا کردن تعیینه های مختلف نیست و بنابراین لپ تاپ های گیمینگ میان رده نو می توانند عملکرد مشابه با بسیاری از سیستم های دسکتاپ گیمینگ ارائه نمایند. طبیعتا فقط بخش اندکی از کاربران از سیستم های دسکتاپ بسیار گران و به شدت قدرتمند استفاده می نمایند و اکثریت آن ها از سیستم های دسکتاپ معمولی مناسب گیمینگ بهره می برند.

در کنار تفاوت در عملکرد، باید بگوییم که مزیت اصلی سیستم های دسکتاپ، قیمت پایین تر آن ها نسبت به لپ تاپ گیمینگ است. یک سیستم دسکتاپ با ویژگی های مشابه لپ تاپ گیمینگ، معمولا قیمت بسیار کمتری دارد. بنابراین اگر سیستم دسکتاپ و لپ تاپ از نظر سخت افزاری مشابه باشند و بتوانند بازی ها را با کیفیت مشابهی در اختیار شما قرار دهند، اما در نهایت برای لپ تاپ باید هزینه بیشتری بپردازید.

البته این شکاف قیمت بین لپ تاپ گیمینگ و سیستم دسکتاپ در حال کاهش است و بنابراین شاید بعضی از کاربران به این نتیجه برسند که اختلاف قیمت نه چندان زیاد بین آن ها در عوض مزیت مهمی مانند پرتابل بودن را در اختیار آن ها قرار می دهد.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل TUF Gaming F15 FX506LHB-HN323

39,070,000 تومان

مشاهده و خرید

قیمت و ارزش

حالا باید به بحث مهم قیمت و ارزش لپ تاپ گیمینگ و کامپیوتر دسکتاپ بپردازیم. قیمت یک موضوع عینی است ولی در خصوص ارزش نمی توانیم به سادگی معیارهای دقیقی را ارائه کنیم زیرا این موضوع تا حد زیادی به اولویت های کاربران بستگی دارد. طبیعتا چیزی که برای یک نفر ارزش زیادی دارد، ممکن است برای نفر بعدی چندان مهم نباشد. برای یک گیمر PC که همواره پشت میز بازی می نماید، نگران بزرگ بودن کیس و مانیتور نیست، مصرف انرژی کیس اهمیت چندانی برای او ندارد و بنابراین مزایای لپ تاپ نمی تواند توجه او را جلب کند.

در این زمینه با ارائه یک مثال می توانیم این موضوع را بهتر مطرح کنیم. نسل نو لپ تاپ ASUS ROG Strix G15 از چیپست AMD Ryzen 7 6800H و پردازنده گرافیکی RTX 3060 بهره می برد. به غیر از بهره گیری از 6 گیگابایت VRAM، این لپ تاپ می تواند عملکرد مشابه با نسل نو کنسول های بازی را ارائه دهد. البته در این مقایسه تکنولوژی هایی مانند ray tracing و DLSS را در نظر نمی گیریم. روی هم رفته چنین مقایسه ای اصلا دقیق نیست، اما موضوع مهم این است که لپ تاپ موردنظر و این کنسول ها در یک سطح قرار دارند.

با وجود قرارگیری در یک سطح، کنسول های قدرتمند نو حدود 500 دلار قیمت دارند و این در حالی است که لپ تاپ موردنظر حدود 700 دلار گران تر است. یک لپ تاپ نسبتا خوب هم معمولا بین 500 تا 700 دلار قیمت دارد و ضمناً برای استفاده از لپ تاپ موردنظر دیگر نیازی به خرید مانیتور نخواهید داشت.

به غیر از بحث تفاوت قیمت و پرتابل بودن لپ تاپ گیمینگ، باید بگوییم که کامپیوتر دسکتاپ می تواند مزیت های مهمی را ارائه کند. به عنوان مثال با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید، می توانید یک کیس مناسب مطابق با نیازهای خود اسمبل کنید و در ادامه قطعات مختلف آن را ارتقا دهید. بعلاوه نباید حق انتخاب در زمینه طراحی و شخصی سازی های مختلف از نظر سخت افزاری و ظاهری را هم از قلم بیندازیم.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل TUF Dash F15 FX517ZC-HN124

2 %

51,000,000

49,980,000 تومان

مشاهده و خرید

انعطاف پذیری و قابلیت ارتقا

در نگاه اول به نظر می رسد از نظر انعطاف پذیری و قابلیت ارتقا، کامپیوترهای دسکتاپ بدون شک برنده این رقابت هستند. به طور تعیین اگر در خصوص آماده سازی کامپیوتر دقیقا بر اساس نیازهای کاربر صحبت می کنیم، این موضوع صحت دارد. با این حال، لپ تاپ های گیمینگ نوع متفاوتی از انعطاف پذیری را ارائه می دهند. لپ تاپ های گیمینگ به طور تعیین به کاربران اجازه می دهند که به راحتی جابجا شوند و در کنار استفاده به عنوان لپ تاپ معمولی، در مکان های مختلف اجرای بازی های گوناگون را امکان پذیر می نمایند. بنابراین اگر مثلا در خانه دوست خود هستید، به راحتی می توانید لپ تاپ را به تلویزیون متصل کنید و با دوست خود یک بازی دو نفره را اجرا کنید.

از نظر ارتقا دادن، طبیعتا کامپیوترهای دسکتاپ با فاصله زیادی حرف اول را می زنند. ارتقای لپ تاپ ها معمولا محدود به رم و حافظه داخلی است و حتی اگر لپ تاپ شما از کارت گرافیک اکسترنال پشتیبانی می نماید، کمتر کاربری به استفاده از آن ها روی می آورد زیرا قیمت به شدت بالایی دارند. با وجود امکان ارتقای راحت کامپیوترهای دسکتاپ، باید به موضوع پارادوکس ارتقا هم اشاره کنیم. به طور تعیین، بیشتر اوقات ارتقای یک قطعه سخت افزاری، کاربر را ناچار می نماید دیگر قطعات را هم تعویض کند.

به عنوان مثال اگر یک کارت گرافیک قدرتمند را بخرید، ممکن است پردازنده نتواند از تمام توان آن استفاده کند. بنابراین به ناچار باید پردازنده را هم تغییر دهید. از سوی دیگر شاید مادربرد نتواند از پردازنده نو پشتیبانی کند و در این میان مادربرد را هم تغییر می دهید و این روند برای قطعات دیگر هم رخ می دهد.

بنابراین شاید در نهایت بسیاری از کاربران به این نتیجه برسند به جای اینکه هر چند سال یک بار تمام قطعات کلیدی کامپیوتر دسکتاپ را تغییر دهند، بهتر است همین هزینه را برای خرید لپ تاپ گیمینگ نو خرج نمایند.

لپ تاپ 17.3 اینچی ایسوس مدل ROG Strix G17 G713RC-HX019

2 %

63,000,000

61,740,000 تومان

مشاهده و خرید

پرتابل بودن

در زمینه پرتابل بودن هم لپ تاپ گیمینگ بدون شک برنده این نبرد است. یک لپ تاپ گیمینگ نیازی به مانیتور، ماوس و کیبورد جداگانه ندارد و کاملا به صورت خودکفا می تواند بازی های مختلف را اجرا کند. با وجود اینکه بسیاری از کاربران با شنیدن نام لپ تاپ گیمینگ به فکر لپ تاپ های سنگین و حجیم می افتند، اما در حال حاضر بعضی از لپ تاپ های سبک و باریک هم می توانند عملکرد فوق العاده ای ارائه نمایند. بنابراین اگر پرتابل بودن برای شما اهمیت زیادی دارد و می خواهید در مکان های مختلف بازی ها را اجرا کنید یا اینکه ساعات زیادی در طول روز مکان ثابتی ندارید، پس طبیعتا یک لپ تاپ گیمینگ برای شما انتخاب بهتری است.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل TUF Gaming F15 FX506HC-i5 16GB 512GB 3050 W11 - کاستوم شده

51,450,000 تومان

مشاهده و خرید

لپ تاپ گیمینگ یا کامپیوتر دسکتاپ؛ کدام را بخریم؟

همانطور که می بینید، انتخاب بین لپ تاپ گیمینگ و کامپیوتر دسکتاپ به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما در نهایت باید بگوییم که اگر پرتابل بودن اهمیت زیادی برای شما ندارد، بهتر است لپ تاپ گیمینگ را کنار بگذارید. اگر فقط در یک محیط ثابت می خواهید بازی کنید، پس خرید لپ تاپ برای شما اصلا منطقی نیست.

یکی از مزایای کامپیوتر دسکتاپ این است که با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید، می توانید برترین قطعات مطابق با نیازهای خود را بخرید. این در حالی است که برای خرید لپ تاپ امکان انتخاب از بین قطعات مختلف را ندارید. اما از نظر قیمت هم باید این موضوع را در نظر بگیرید. باید ببینید آیا یک کامپیوتر دسکتاپ مناسب به همراه مانیتور و دیگر وسایل تا حد قابل توجهی مقرون به صرفه تر از یک لپ تاپ گیمینگ هم رده تمام می گردد یا نه. اگر هزینه هر دو مشابه باشد، پس در این صورت خرید لپ تاپ می تواند منطقی تر باشد.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X543MA-GQ1012

13,650,000

13,190,000

تومان

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 15ITL6 - i3 4G 1T

15,680,000

تومان

خرید لپ تاپ از خبرنگاران

مشاهده همه

کامپیوتر دسکتاپ ام اس آی مدل MEG Trident X 12VTE

103,200,000

98,985,000

تومان

کامپیوتر دسکتاپ دیویژن کد 101

55,000,000

تومان

خرید کیس کامپیوتر اسمبل شده از خبرنگاران

مشاهده همه

منبع: HowToGeek

سوالات متداول

از نظر عملکردی چه تفاوتی بین لپ تاپ گیمینگ و کامپیوتر دسکتاپ وجود دارد؟

معمولا با پرداخت هزینه مشابه، کامپیوتر دسکتاپ می تواند توان بهتری ارائه کند.

آیا ارتقای لپ تاپ گیمینگ راحت است؟

واقعیت این است که برای لپ تاپ ها فقط می توانید رم و حافظه داخلی را ارتقا دهید ولی با خرید کامپیوتر دسکتاپ امکان ارتقای تمام قطعات را دارید.

لپ تاپ گیمینگ یا کامپیوتر دسکتاپ؛ کدام را بخریم؟

اگر پرتابل بودن اهمیت زیادی برای شما ندارد، بهتر است لپ تاپ گیمینگ را کنار بگذارید. اگر فقط در یک محیط ثابت می خواهید بازی کنید، پس خرید لپ تاپ برای شما اصلا منطقی نیست.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 فروردین 1402 بروزرسانی: 7 فروردین 1402 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1500

به "لپ تاپ گیمینگ در برابر کامپیوتر دسکتاپ؛ خرید کدام یک منطقی تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لپ تاپ گیمینگ در برابر کامپیوتر دسکتاپ؛ خرید کدام یک منطقی تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید