تور به ترکیه: قیمت رهن در تهران برابر با خرید خانه در ترکیه

به گزارش مجله شهبازی، به گزارش خبرنگاران، فرشید پورحاجت، کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: از سال 1390 فشارهایی به حوزه ساخت و ساز وارد شده که تاثیرش را الان داریم می بیینیم. قیمت خانه در تهران به قدری جهش نموده که با شهرهای اروپایی برابری می نماید و حتی بیشتر شده است. با قیمت رهن آپارتمان در تهران و کلانشهرها می توان در ترکیه واحد مسکونی خریداری کرد.

تور به ترکیه: قیمت رهن در تهران برابر با خرید خانه در ترکیه

بهترین تجربه سفر را با تور به ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

وی اضافه نمود: بخش ساخت و ساز در ایران با انواع و اقسام موانع روبه رو شده است. تمام دستگاه های خدمات رسان نگاه درآمدی به این حوزه دارند و هیچ خدماتی به صنعت ساختمان ارائه نمی دهند. به همین علت عمده سازندگان، بخش فراوری را را رها نموده و به فعالیت های واسطه ای مشغول شده اند و فراوری ساختمان در کشور ریزش 50 درصدی نسبت به سال 1390 داشته است.

دبیر کانون انبوه سازان با بیان اینکه فرار سرمایه ها از بخش مسکن انعکاسی از فرار سرمایه ها از کشور است، تاکید نمود: فراوری در کشور بسیار پرریسک شده و بخش ساختمان به اسم موتور محرک اقتصاد کشور در رکود عمیق به سر می برد. کار به جایی رسیده که تعداد واحدهای خریداری شده به وسیله ایرانیها در ترکیه از تعداد معاملات پرتقاضاترین منطقه تهران بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه از مهاجرت نخبگان به مهاجرت سرمایه ها رسیده ایم گفت: سرمایه گذار کار خود را بلد است. وقتی در داخل با انواع و اقسام مسائل روبرو می گردد پولش را به خارج انتقال می دهد. ایرانی ها در ماه گذشته با خرید 911 خانه در ترکیه رکورد ماهیانه خرید مسکن در این کشور را شکستند. این آمار نسبت به دو سال قبل رشد 47 درصدی یافته است در حالی که مرداد سال جاری معاملات در تهران 39 درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد.

به گفته پورحاجت، هرکس خواسته در حوزه مسکن سرمایه گذاری کند به نوعی درگیر بروکراسی و مقررات دست و پاگیر شده و عطای کار را به لقایش بخشیده است. از 760 هزار پروانه ساختمانی در سال 1390 به کمتر از 400 هزار در سال 1398 رسیدیم و سال گذشته هم آمار کمتر از این میزان بود.

دبیر کانون انبوه سازان مدعی شد: نه تنها در تهران، بلکه در منطقه ها برخوردار سایر کلانشهرها بعضا نرخ رهن آپارتمان، میلیاردی شده است. با حدود نصف این مبلغ می توان در استانبول خانه خریداری کرد. مردم این مسائل را تشخیص می دهند و در پی رفاه و آسایش در بیرون از مرزها می گردند. البته در بسیاری موارد هم سرمایه خود را پس از انتقال به کشورهای منطقه از دست می دهند و از اینجا رانده و از آنجا مانده می شوند.

پورحاجت، کسری مسکن در کشور را حدود 5 میلیون واحد دانست و اضافه نمود: این یعنی ما 5 میلیون ظرفیت در بخش مسکن داریم که باید از آن در جهت رونق مالی استفاده کنیم. اما عجیب است که راه فراوری مسکن را بن بست نموده ایم. اولین کار دولت و مجلس انقلابی باید اصلاح سیاستهای مالیاتی در بخش مسکن باشد. هم اکنون به جای وضع مالیات بر دلالی مسکن، فشار بر دوش حوزه فراوری واقع شده است. قوانین و مقررات رکودزا باید برداشته گردد. اگر موانع از میان برود در گام اول ظرفیت افزایش 35 درصدی فراوری مسکن را داریم و می توانیم به تدریج به اهداف ساخت سالانه یک میلیون واحد مطابق قانون جهش فراوری و تامین مسکن دست پیدا کنیم.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1077

به "تور به ترکیه: قیمت رهن در تهران برابر با خرید خانه در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور به ترکیه: قیمت رهن در تهران برابر با خرید خانه در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید