روز جهانی زبان مادری، فرصتی برای کوشش جهت حفظ اصالت فرهنگی

به گزارش مجله شهبازی، علت اهمیت روز جهانی زبان مادری

یونسکو به عنوان سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد که یک سازمان تخصصی بوده. هدف آن یاری به ایجاد صلح، ریشه کن کردن فقر، توسعه پایدار و تبادل نظر بین فرهنگی با استفاده از آموزش، علوم، فرهنگ، ارتباطات و اطلاعات است. روز 21 فوریه هر سال که مصادف با 3 اسفند در تقویم شمسی است را به روز جهانی زبان مادری نامگذاری نموده است.

روز جهانی زبان مادری، فرصتی برای کوشش جهت حفظ اصالت فرهنگی

این روز در کنفرانس عمومی یونسکو در سال 1999 جهانی به عنوان روز زبان مادری نام گذاری شد. هدف آن یاری به تنوع زبانی و فرهنگی است.

در ادامه شما را با این رویداد آشنا نموده و بیان می کنیم که چرا روز جهانی زبان مادری اهمیت بسیار زیادی دارد. پس با ما همراه باشید تا نگاهی به این روز انداخته و علت اهمیت ویژه روز جهانی زبان مادری را مورد آنالیز و ارزیابی قرار دهیم.

برای رزرو تور مالدیو خبرنگاران با گشت غواصی روی تصویر زیر کلیک کنید.

تاریخچه این روز

مثل هر مناسبت و رویداد دیگری، روز جهانی زبان مادری نیز تاریخچه و داستان پیدایش خاصی دارد. علت نامگذاری این روز از جایی شروع می گردد که در سال 1952 دانشجویان در دانشگاه های مختلف در پایتخت کشور بنگلادش یعنی داکا که در آن موقع از آن به عنوان پاکستان شرقی یاد می شد. تظاهرات مسالمت آمیزی برای ملی کردن زبان بنگالی به راه انداختند.

در آن موقع کشور بنگلادش هنوز مستقل نبود و دانشجویان دانشگاه داکا و دانشکده پزشکی آن موقع کوشش کردند تا زبان بنگالی را ملی نموده و آن را در کنار زبان اردو بار دوم زبان پاکستان قرار دهند.

در این تظاهرات مسالمت آمیز دانشجویان بود که پلیس به آن ها یورش برده و با تیراندازی عده ای از آن ها را کشت. پس از استقلال یافتن کشور بنگلادش از پاکستان به درخواست این کشور سازمان یونسکو در تاریخ سال 1999 برای اولین بار روزی را به عنوان روز جهانی زبان مادری نام گذاری کرد.

از سال 2000 بود که این روز در بیشتر کشورهای جهان گرامی داشته شد. برنامه های مختلفی هر ساله در این روز در اقصی نقاط جهان برگزار می گردد.

اهمیت بزرگداشت این روز

اگر بخواهیم نگاهی به اهمیت بزرگداشت روز زبان مادری بیاندازیم باید گفت که امروزه در حدود نیمی از زبان های جهان در معرض نابودی هستند. وظیفه همه ما این است که برای باقی ماندن زبان مادری خود کوشش کنیم. چرا که نابود شدن و مرگ هر زبان باعث می گردد تا مجموعه ای از فرهنگ، آداب و رسوم، تاریخ و تمدن گروهی از بین رفته و به فراموشی سپرده گردد.

برای جلوگیری از این اتفاق است که هر ساله همزمان با روز جهانی زبان مادری در مقر یونسکو در شهر پاریس سیمنارهای مختلفی با موضوع زبان مادری برگزار می گردد. از سراسر جهان افراد بسیار زیادی برای حفظ تنوع زبانی به این سمینارها آمده و برای زنده نگه داشتن زبان مادری خود کوشش می نمایند.

براساس آنالیز های اجرا شده از سوی یونسکو در این حوزه، 6000 زبان در جهان وجود دارد. متاسفانه بیش از 3000 زبان در حال نابودی بوده و شانس بسیار کمی برای بقا دارند.

در واقع این سه هزار زبان تنها توسط گروه های بسیار کوچک مورد استفاده قرار گرفته. همین موضوع باعث می گردد تا در چند سال آینده شاهد مرگ و از بین رفتن این زبان ها باشیم.

نابودی این زبان ها می تواند بخشی از تاریخ و فرهنگ مردم یک سرزمین را از بین برده و آن را دچار مشکل کند. اگر بخواهیم مثال عینی در این زمینه ارائه دهیم باید گفت که در جزایر پاپوآ در گینه نو که در اقیانوس آرام واقع شده است، بیش از 800 زبان مختلف وجود دارد که این نشان از تنوع زبان مادری در این منطقه است.

نکته بسیار مهم این است که برخی از این زبان ها تنها کمتر از 200 نفر گویشگر داشته. در چند سال آینده رفته رفته شاهد از بین رفتن و نابودی این زبان ها خواهیم بود.

کوشش یونسکو برای حفظ زبان های مادری

سازمان یونسکو برای حفظ زبان های مختلف کوشش های بسیار زیادی نموده است. قرار دادن یک روز برای زبان های مادری تنها کوچک ترین گامی است که سازمان یونسکو برای رسیدن به این هدف برداشته است.

کوشش یونسکو این است که زبان هایی که گسترش زیادی ندارند را در کنار زبان های فراگیر قرار داده است. با این کار یاری نموده تا شانس آن ها برای ادامه حیات افزایش پیدا کند.

این موضوع باعث می گردد تا شاهد شکل گیری شخصیت فردی و هویت فرهنگی مختلفی باشیم. تا در نهایت فرهنگ جهانی شکوفا تر از همواره شده و بتوان به وسیله زبان ها با فرهنگ های مختلف ارتباط برقرار کرد.

زبان های مادری مختلف در ایران

کشور ما نیز مملو از فرهنگ ها و سنن مختلف است. در زمینه زبان نیز شاهد زبان های گوناگونی در نقاط مختلف ایران هستیم.

.اگر بخواهیم نگاهی به آمار بیاندازیم می توان گفت علاوه بر زبان فارسی شاهد 69 زبان و گویش مختلف در نقاط مختلف ایران هستیم این تفاوت های زبانی و فرهنگی کشورمان است که آن را خاص و جذاب نموده است.

از مهم ترین گروه های زبانی در ایران می توان به فارسی، آذربایجانی، کردی، مازندرانی، گیلکی، کردی، لری، بلوچی، عربی، لکی و… اشاره نمود که هر یک از این گروه های زبانی خود دارای فرهنگ های مختلف بوده که با ورود به این فرهنگ را به وسیله زبان ها می توان با مردم آشنا شد.

فارغ از این که قصد آشنایی با آداب و رسوم و سنت کدام مردم را دارید، نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که باب ورود به این فرهنگ ها به وسیله زبان است. شما با استفاده از این واسطه می توانید با مردم سایر نقاط جهان آشنا شوید.

برای تجربه یک تعطیلات بی نظیر روی تصویر زیر کلیک کنید و تور کوش آداسی خبرنگاران را آنلاین رزرو کنید.

اهمیت یکپارچگی زبانی

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که حفظ زبان های مادری به این معنا نیست که شاهد از بین رفتن یکپارچگی زبانی در یک کشور باشیم .

امروزه می توان شاهد گروه های افراطی مختلفی باشیم که به بهانه حفظ زبان مادری کوشش می نمایند تا یکپارچگی زبانی یک کشور را از بین ببرند. اما دولت ها برای آن که بتوانند شانس برابر و مساوی به افراد در بخش های مختلف دهند، کوشش می نمایند تا یک زبان یکپارچه را به عنوان زبان اصلی در نظر گرفته. سپس در کنار آن امکان استفاده از زبان های مادری را نیز فراهم نمایند. چرا که اگر هر کس در یک کشور به زبان مادری خود مراحل آموزش را طی کند شانس یکسانی برای فعالیت در جامعه نخواهد داشت. این موضوع می تواند او را در آینده دچار مشکل کند.

امروزه مرز باریکی بین افراط و تفریط در حوزه زبان مادری است و این مسئله به عنوان یکی از چالش های اساسی شناخته می گردد. افرادی که قصد دارند تا در این حوزه فعالیت نمایند باید با تمام این چالش ها آشنا شده و به شکل محتاطانه در این فضا قدم بردارند تا در جهت افراط و تفریط نیفتند.

منبع: الی گشت
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 777

به "روز جهانی زبان مادری، فرصتی برای کوشش جهت حفظ اصالت فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی زبان مادری، فرصتی برای کوشش جهت حفظ اصالت فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید