در صورت مسمومیت در سفر چه کنیم؟

به گزارش مجله شهبازی، مسمومیت در سفر

قطعا اگر کابوس جلوه ای داشت، این گونه بود: شما چند ماهی را صرف برنامه ریزی یک سفر کردید و در اولین روزی که به مقصد می رسید دچار مسمومیت غذایی می شوید. حالا شما با حال خرابتان در هتل مانده اید و انگار هیچ کاری از دستتان بر نمی آید؛ مایوس کننده است. نه؟ اما خب لازم نیست که از مسمومیت در سفر آنقدرها هم بترسید. خبرنگاران در ادامه شما را با روش های مقابله با مسمومیت در سفر آشنا می نماید. با ما همراه باشید:

در صورت مسمومیت در سفر چه کنیم؟

مسمومیت غذایی

تجربه مسمومیت آنقدرها هم که به نظر می رسد نامعمول نیست. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) می گوید که مسمومیت غذایی حدودا 30 تا 40% افرادی که سفر می نمایند را درگیر خود می نماید، این مسمومیت به وسیله نوشیدن یا خوردن آب یا مواد غذایی که حاوی باکتری، ویروس یا انگل بوده اند، بوجود می آید. در بسیاری از کشورها با اینکه قوانین سفت و سختی برای سلامت مواد غذایی وجود دارد اما باز هم با سفر به آنجا افرادی در معرض خطر خواهند بود. شما ممکن است با باکتری هایی مسموم شوید که به هیچ وجه یک فرد محلی را دچار مسمومیت نمی نماید.

شما این مسمومیت را از چه غذاهای نپخته، چه ماهی خام یا هر موارد دیگری گرفته باشید در نهایت نتیجه آن یکی است: شما مریض شده اید! طبق گفته کلینیک مایو (Mayo Clinic) عوارض مسمومیت غذایی می تواند حالت تهوع، شکم درد، تب و … باشد. این مریضی ممکن است چندین ساعت تا چندین روز طول بکشد. در هر صورت اگر شما دچار مسمومیت در سفر شدید، لازم نیست فکر کنید که سفر شما به کل خراب شده است. در ادامه نکاتی به شما گفته می شود که حال شما را به سریع ترین روش ممکن خوب خواهد نمود و به این ترتیب ادامه سفر شما دور از هرگونه بیماری خواهد بود.

1- به میزان زیادی آب بنوشید

شما با تهوعی که دارید، میزان زیادی از آب بدنتان را از دست می دهید و خیلی مهم است که آب از دست رفته به بدن شما باز شود. زمانی که شما حالت تهوع دارید مایعاتی نظیر سودا، آب معدنی و سوپ بسیار رقیق مصرف کنید. اگر فقط به آب شیر دسترسی دارید، می توانید با جوشاندن آن، بسیاری از باکتری های موجود را از بین ببرید. البته می توانید مایعات دیگری نیز مصرف کنید، فقط حواستان باشد که خیلی سنگین نباشند.

2- کم کم مواد غذایی جامد را به برنامه غذایی خود اضافه کنید

بدن شما زمانی که دچار مسمومیت می شود در ابتدا نمی تواند غذا را هضم کند اما زمانی که ناراحتی دستگاه گوارش شما کمتر می شود، شما می توانید به مرور مواد غذایی با فیبر و چربی کم (توست، موز و سیب زمینی پخته شده) را وارد بدنتان کنید. یادتان باشد که یک دفعه حجم خوراکی زیادی نخورید بلکه از لقمه های کوچک آغاز نموده و اگر حس کردید که بدنتان هنوز آمادگی ندارد و دل درد گرفتید، دوباره به مایعات برگردید. غذاهایی که نمک دارند نیز می توانند الکترولیت از دست رفته بدنتان را جبران نمایند.

3- از غذاهایی که بالقوه سیستم گوارشتان را به هم می ریزد، دوری کنید.

معمولا خوراکی و غذاهایی مانند لبنیات، میوه های خشک یا چرب و غذاهایی با فیبر بالا (آجیل، دانه ها و سبزیجات خام)، غذاهای تند و قهوه می توانند گوارش شما را مجددا به هم بریزد. پس پیشنهاد ما برای مبارزه با مسمومیت در سفر این است که تا زمانی که به کل حالتان بهتر نشده از این نوع غذاها پرهیز کنید. معده تان از شما تشکر خواهد نمود!

4- استراحت کنید.

اگر در سفر دچار مسمومیت غذایی شدید، علاوه بر کارهایی که در بالا انجام می دهید، به خودتان کمی فرصت داده و استراحت کنید. اجازه دهید که بدنتان با جلوگیری از حرکت های اضافه بتواند روی این بیماری که در حال حاضر به آن دچار شده اید تمرکز کند. نگران نباشید! اگر چند ساعت از سفرتان را استراحت کنید هیچ مشکل خاصی پیش نمی آید. این کار قطعا بهتر از آن است که کل سفرتان با حال تهوع و دل درد از جاذبه های مورد علاقه تان تماشا کنید.

5- بدانید که چه زمانی حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر به طور مکرر استفراغ می کنید، در آن یا در ادرارتان خون مشاهده کردید، حالت های مسمومیت را بیش از 2 روز است که در خود می بینید، از گرفتگی عضلانی رنج می برید و یا هر کدام از عوارض کم آبی شما (سرگیجه، خشکی دهان و …) از بین نمی رود، این زمانی است که حتما باید به پزشک مراجعه نموده و ویزیت شوید. در بدترین شرایط که خیلی نادر است و کم پیش می آید، شما مجبور خواهید شد که چند ساعتی را برای به دست آوردن حال مساعد، در بیمارستان به سر ببرید.

اگر سفر شما خارج از کشور است، در خصوص بیمه مسافرتی خود (قبل از سفر) تحقیق کنید و متوجه شوید که چه بیمارستان و درمانگاه هایی در مقصد شما، بیمه را قبول خواهد نمود. در هر صورت اگر حتی در اوایل مشاهده علائم مسمومیت هستید، تماشا دکتر ضرری نخواهد داشت. او به شما قرص ها و داروها را نیز در صورت لزوم ارائه خواهد داد.

6- از مریض شدن دوباره جلوگیری کنید!

شما همواره نمی توانید از مسموم شدن جلوگیری کنید اما با رعایت چند نکته قبل از سفر می تواند ریسک آن را کم کنید. اول آنکه به این علت که بسیاری از مسمومیت ها به وسیله نوشیدن آب شیر رخ می دهد، پیشنهاد می کنید که چند بطری آب معدنی و یک ژل ضد عفونی نماینده دست همواره با خود به همراه داشته باشید. بعلاوه از خوردن غذاهای خام و نیم پخت و بعلاوه غذاهایی که برای مدتی طولانی بیرون از یخچال نگهداری شده اند، خودداری کنید.

علاوه بر آن، برای جلوگیری از مسمومیت در سفر بهتر است از خوردن میوه و سبزیجات خام پرهیز کنید، چرا که این آن ها ممکن است با باکتری های محلی در هنگان شستن و آماده سازی، آلوده شده باشند. توصیه می کنیم که غذاهایی را انتخاب کنید که به صورت داغ یا جوشیده سرو می شوند.

منبع: travelandleisure.com

منبع: الی گشت
انتشار: 10 اسفند 1400 بروزرسانی: 10 اسفند 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1250

به "در صورت مسمومیت در سفر چه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در صورت مسمومیت در سفر چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید