اگر این شرایط را دارید تن ماهی نخورید!

به گزارش مجله شهبازی، الو دکتر/ تن ماهی غذایی لذیذ است که سریع آماده می شود. در کنار همه این خاصیت ها اگر در مصرف تن ماهی نکاتی رعایت نشود می تواند سلامتی انسان را به خطر بیندازد و فرد را تا پای مرگ ببرد. تن ماهی را همه نمی توانند بخورند، در این مقاله شما را با شرایطی آشنا می کنیم که اگر این شرایط را داریدتن ماهی نخورید!

اگر این شرایط را دارید تن ماهی نخورید!

یک کارشناس تغذیه گفت: سالمندان مبتلا به فشار خون از مصرف غذاهای شور از جمله ماهی دودی یا کنسرو شده و از تن ماهی پرهیز کنند.

لیلا شوروزی با بیان این مطلب گفت : این افراد باید از مصرف سوسیس، کالباس، کنسروگوشت، همبرگرها و سایر فرآورده های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم بپرهیزند.سبزی های کنسروشده در آب نمک، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور نیز نباید مصرف شوند.

وی شرح داد: ماهی دودی یا کنسرو شده و تن ماهی سرشار از سدیم هستند که باید از برنامه غذایی حذف شوند.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه سس ها، سوپ ها، قرص های گوشت، کنسرو لوبیا و سایر غذاهای آماده مصرف می تواند سبب تشدید بیماری شود، تأکید کرد: مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای و نوشابه های گازدار باید در حد اعتدال مصرف شوند.

شوروزی درباره مواد غذایی مفید برای سالمندان، گفت: مصرف ماهی تازه منجمد شده یا کنسرو شده بدون آب نمک، مفید است و می توان ماهی را با برگ بو، شوید، فلفل سس های خانگی بدون نمک و سایر سبزی ها معطر کرد. ماهی های حاوی اسیدهای چرب مفید از قبیل حلوا، قزل آلا و قباد چندین بار در هفته توصیه می شود.

این کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی گفت: سبزی های ریشه ای از قبیل سیب زمینی، همچنین برنج، ماکارونی ، رشته ها و حلیم بدون نمک مواد نشاسته ای دارای سدیم کم هستند و می توان به عنوان پایه ای برای وعده غذایی از آنها استفاده کرد.

شورورزی خاطرنشان کرد: میوه ها و سبزی ها دارای مقدار کم سدیم هستند و باید به وفور مصرف شوند، مصرف آلو، انگور، هلو، انجیر، موز، گوجه فرنگی، کنجد، خرما، سیر، گلابی، مرکبات توصیه می شود.

وی تأکید کرد: منابع منیزیم شامل جوانه گندم برشته، بادام زمینی، سیب زمینی، اسفناج، شیر، نان سبوسدار و مرغ است و منابع غذایی کلسیم شامل شیر و لبنیات و ماهی است.همچنین مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم، منیزیم و کلسیم در بهبود فشار خون بسیار مؤثر است و مصرف کم موادغذایی حاوی سدیم و چربی های اشباع موجب کاهش فشار خون می شود.

مقامات کشور اسپانیا به تازگی توصیه کرده اند بچه ها زیر 10 سال و زنان باردار هیچ شکلی از ماهی تن را مصرف نکنند. علت این مسأله جیوه بسیار زیادی است که در ماهی تن وجود دارد، فلزی سمی که می تواند باعث بیماری های عصبی، گوارشی یا ایمنی شود.

به جای آن مصرف ماهی تن را محدود کنید و به دنبال ماهی هایی باشید که از دریاچه های محلی و آب های تحت نظارت صید شده اند. توصیه هایی که در مورد مصرف ماهی در کشورتان می شود را همیشه دنبال کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 9 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 378

به "اگر این شرایط را دارید تن ماهی نخورید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر این شرایط را دارید تن ماهی نخورید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید