اسناد قدیمی پایگاه پاسارگاد دیجیتالی می گردد

به گزارش مجله شهبازی، مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از دیجیتال سازی اسناد قدیمی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد، اطلاع داد.

اسناد قدیمی پایگاه پاسارگاد دیجیتالی می گردد

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، افشین ابراهیمی امروز 25 آبان ماه 1400 اظهار کرد: سازمان دنیای یونسکو با توجه به ارزش و اهمیت حفظ میراث فرهنگی، موضوع میراث دیجیتال را در سال 2003 مطرح نمود و در سال 2015 از دولت ها خواست تا کوشش خود را در پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی دنیا و نیز اطمینان از دسترسی عمومی به اطلاعات میراث دیجیتال و محافظت از آن ها بیشتر نمایند.

مدیر پایگاه میراث دنیای پاسارگاد ادامه داد: به تبعیت از این توصیه، روش ها و فناوری های متنوعی برای دیجیتال سازی در سراسر دنیا به کاربرده شد و با بهره گیری از جنبه های حفاظتی این دانش تنها مختص به اشیا، ابنیه و تزئینات وابسته به معماری نیست بلکه منابع موجود در مراکز اسناد و کتابخانه ها را نیز در برمی گیرد.

او اعلام کرد: در پایگاه میراث دنیای پاسارگاد فرایند دیجیتال سازی اسناد از سال 1394 آغازشده و تا به امروز ادامه یافته است و این فرایند نقشه ها، گزارش ها، شناسنامه ها، استعلام ها، تصاویر، کتاب ها، مقالات و دیگر منابع مرتبط با این محوطه را در برمی گیرد.

ابراهیمی ابراز کرد: در امسال، اسکن و دیجیتال سازی اسناد قدیمی پایگاه شامل مکاتبات اداری، گزارش های روزانه و آمارهای بازدید مربوط به سال های 1359 تا 1341 در دستور کار پایگاه نهاده شد و ثبت و سامان دهی آنها در قالب بانک اطلاعاتی در حال اجرا است.

مدیر پایگاه میراث دنیای پاسارگاد گفت: فراهم کردن شرایط مطلوب نگهداری اسناد کاغذی، تأمین شرایط دسترسی آسان برای کارشناسان، مدیریت میراث دیجیتال و تهیه نسخه پشتیبان از جمله اهداف اصلی این طرح است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 7 دی 1400 بروزرسانی: 7 دی 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1181

به "اسناد قدیمی پایگاه پاسارگاد دیجیتالی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسناد قدیمی پایگاه پاسارگاد دیجیتالی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید