تور روسیه: چرا لغو ویزا گروهی گردشگری ایران و روسیه اجرایی نشد؟

به گزارش مجله شهبازی، ایلنا/ بدنبال آخرین اخبار بدست آمده، این پرسش مطرح می شود که چرا لغو ویزا گروهی گردشگری ایران و روسیه اجرایی نشد؟

تور روسیه: چرا لغو ویزا گروهی گردشگری ایران و روسیه اجرایی نشد؟

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

توافقنامه سفرهای گروهی بدون ویزا برای گردشگران دو کشور ایران و روسیه در 28 مارس 2017 در مسکو امضا شد و بالاخره ایران و روسیه در خرداد 1400 برنامه اجرایی موافقت نامه لغو ویزا گروهی گردشگری را امضا کردند که بر آن اساس، شهروندان دو کشور به صورت گروهی از 5 تا 50 نفر به وسیله آژانس مسافرتی و بدون ویزا می توانند به ایران و روسیه سفر نمایند. اعتبار زمانی اجرای این تفاهم نامه تا 2023 معین شده است. با وجود این تفاهم نامه اما شهروندان دو کشور در سفرهای انفرادی و بدون آژانس همچنان باید ویزا دریافت نمایند.

نهادهای هماهنگ نماینده این توافقنامه از طرف ایران - وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و نمایندگان ذیصلاح آن، از طرف روسیه - روس توریسم و مقامات اجرایی در زمینه گردشگری نهادهای قوه اجرایی فدراسیون روسیه هستند.

حتی در تیر 1400 وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه ای توافقنامه میان دولت های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در خصوص سفرهای گروهی بدون ویزا برای شهروندان دو کشور را لازم الاجرا دانست. در بخشی از این بیانیه آمد، پذیرش گروه های توریستی در فدراسیون روسیه از ایران در چارچوب توافقنامه پس از برطرف محدودیت های موقت ورود شهروندان خارجی به این کشور براساس دستور دولت فدراسیون روسیه در تاریخ 16 مارس سال 2020 در خصوص محدودیت موقت ورود اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت به فدراسیون روسیه و تعلیق موقت صدور ویزا و دعوتنامه در رابطه با همه گیری تازه ویروس کرونا امکان پذیر است.

با وجود آنکه اکنون در دومین ماه از سال 2022 بسر می بریم و باید تا به امروز شاهد عملیاتی و اجرایی شدن موافقت نامه لغو ویزا گروهی گردشگری ایران و روسیه باشیم اما این مهم تا به امروز به مرحله اجرا نرسیده و همچنان برای سفر ایرانی ها و بعضا روس ها باید ویزا صادر گردد.

ولی الله تیموری (معاون سابق گردشگری کشور) که مراحل موافقت نامه لغو ویزا گروهی گردشگری ایران و روسیه در زمان معاونت او در حوزه گردشگری رقم خورد و امضا شد و به نوعی او یکی از عوامل اصلی به ثمر رسیدن این موافقت نامه بحساب می آید، در خصوص این مهم که چرا تا به امروز این توافقنامه به مرحله اجرا نرسیده است، گفت: تمام مفاد این تفاهم نامه به امضا رسیده و تقریبا به اجرا رسیده اما کرونا سبب شد تا با تاخیر در عملیاتی شدن آن روبرو شویم. تمام فرآیندهای اجرایی این تفاهم نامه انجام شد چنانکه از سوی ایران، آژانس های معتمد به روس ها معرفی و از سوی روسیه نیز آژانس های مورد تایید آنها به ایران معرفی شده اند اما عملیاتی شدن آن با کرونا و شیوع سویه تازه آن همراه شد. هرچند ممکن است ما مرزها را به سوی گردشگران باز نموده باشیم اما طرف مقابل ما نیز باید آمادگی لازم برای اعزام و یا سفر گردشگران را داشته باشد.

او درخصوص آخرین اقدامات اجرا شده در خصوص لغو ویزای سفرهای گروهی ایران و روسیه گفت: قرار بر آن شد که هر دو گروه با ستادهای کرونای خود در خصوص اعزام و سفر گردشگران ورودی و خروجی به تفاهم برسند و اجازه های لازم صادر گردد. ما نیز این طرح را در ستاد ملی کرونا مطرح کردیم و در آبان اجازه داده شد تا از آذر مرزها برای گردشگران بازشوند. قرار بود از آن موقع این اتفاق بیفتد اما شیوع سویه های تازه کرونا به نوعی مانع این امر شد.

تیموری در پاسخ به این سوال که آیا مشکل فقط سویه تازه کرونا است یا آنکه مشکلاتی در بخش های اداری و پروتکل های آنها وجود دارد، گفت: از نظر فرآیند رسمی، اجرایی و تشریفاتی همه کارها اجرا شده و اکنون آنها می توانند با این فرآیند به ایران سفر نمایند. با توجه به گزارش سازمان جهانی گردشگری که مطرح شده است؛ گردشگری آسیا و خاورمیانه با ریزش 93 درصدی گردشگران نسبت به سالهای قبل از شیوع ویروس کرونا روبرو است، بنابراین میتوان گفت هنوز حوزه گردشگری به روال سابق خود باز نگشته است. بنابراین نمیتوان گفت اگر قرارداد یا تفاهم نامه ای هم نوشته شده حتما باید سریعاً اجرایی گردد بلکه باید در انتظار فراهم شدن شرایط نشست.

در این میان احتیاج است تا فضای رسانه ای تا حدودی تعدیل گردد، چرا که هنوز در حال ارسال پالس های منفی هستیم و دائم از تعداد مبتلایان و فوتی های کرونا و امیکرون گزارش هایی در رسانه ها منتشر می گردد. این امر باید مدیریت گردد تا بتوانیم گردشگران را جذب کنیم. جذب گردشگران روس متاثر از شرایط بین المللی است و چیزی تازه و مختص به ایران نیست.

تمام این صحبت ها درحالی مطرح می گردد که هنوز گردشگران روس و شهروندان روسیه ایران را به درستی نمی شناسند و بنابر گفته توراپراتورها هنوز تبلیغات درستی از ایران و جاذبه های آن در رسانه های اجتماعی و محلی روسیه انجام نگرفته. نباید فراموش کرد که توافقنامه سفرهای گروهی بدون ویزا برای گردشگران دو کشور ایران و روسیه در 28 مارس 2017 در مسکو کلید خورد و بر این اساس تا امروز که به نوعی به اجرایی شدن آن نزدیک شده ایم بیش از 5 سال می گذرد، معاون سابق گردشگری کشور در پاسخ به این سئوال که چرا در طول این سالها که فرصت مناسبی برای معرفی ایران و جاذبه های گردشگری آن به گردشگران روس بود، درصدد انجام تبلیغات درست و مثبت برای معرفی ایران به روس ها برنیامده اند، گفت: با شیوع کرونا تمام فعالیت ها و کارها در حوزه گردشگری تعطیل شد بنابراین نمیتوان گفت چرا طی این سالها کاری انجام نشده است.

منبع: همگردی
انتشار: 15 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1401 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1308

به "تور روسیه: چرا لغو ویزا گروهی گردشگری ایران و روسیه اجرایی نشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور روسیه: چرا لغو ویزا گروهی گردشگری ایران و روسیه اجرایی نشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید