پردازنده های آرم هنوز تا آماده بودن برای گیمینگ فاصله زیادی دارند

به گزارش مجله شهبازی، اگر شما اخبار تکنولوژی را در این مدت دنبال نموده باشید، قطعاً با پردازنده های معماری آرم (ARM) آشنایی دارید. نسل جدیدی از پردازنده ها که در ابتدا شرکت اپل از آن ها در کامپیوتر خود استفاده کرد و حال نوبت به دستگاه های ویندوزی رسیده است. پردازنده های با معماری آرم ویژگی هایی دارند که آن ها را بسیار بهینه و مناسب برای کارهای مختلف می نماید ولی از طرفی این دستگاه ها مسائل خاص خود را هم دارند که احتیاج به آنالیز بیشتری دارد.

پردازنده های آرم هنوز تا آماده بودن برای گیمینگ فاصله زیادی دارند

پردازنده های آرم از لحاظ مصرف انرژی به شدت بهینه هستند. در نتیجه عمر باتری طولانی به کاربر ارائه داده و گرمای زیادی هم فراوری نمی نمایند. در نتیجه دمای دستگاه شما بالا نرفته و صدای فن آن بسیار کم خواهد بود. حتی امکان دارد فن دستگاه شما روشن نگردد که باعث می گردد این دستگاه ها برای کارهای روزمره بسیار مناسب باشند.

وقتی بحث به گیمینگ می رسد شرایط متفاوت می گردد. در بحث گیمینگ فراوری گرما اهمیت کمتری دارد و چیزی که مهم است حفظ دما است. شرکت های سازنده دستگاه های گیمینگ همواره در کوشش هستند تا بیشتری قدرت را به کاربران ارائه دهند و در نتیجه برای آن ها اهمیتی ندارد که پردازنده تا چه حد داغ می گردد. تا زمانی که این پردازنده بتواند بازی ها را به برترین نحو اجرا کند، شرکت های سازنده لپتاپ مسئله ای با طراحی فن های بزرگ با صدای زیاد ندارند.

این موضوع باعث می گردد که بحث گیمینگ روی پردازنده های آرم مورد سوال قرار بگیرد. مخصوصاً اینکه این پردازنده ها در این مدت هواداران بسیاری پیدا کردند و روی مک هم با استقبال بسیار خوبی روبرو شدند. حال نوبت به دستگاه های ویندوزی رسیده و شرکت کوآلکام (Qualcomm) سری پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت (Snapdragon X Elite) را برای دستگاه های ویندوزی با معماری آرم عرضه نموده است.

پردازنده های آرم روی دستگاه های ویندوزی

شرکت کوالکام در گذشته هم از معماری آرم در پردازنده های لپتاپ خود استفاده نموده بود. این پردازنده ها با همکاری شرکت مایکروسافت ساخته شدند ولی مشکل اینجاست که طراحی بهینه و خوبی نداشتند. مخصوصاً اینکه این پردازنده ها در زمینه اجرای برنامه ها بر پایه x86 (معماری معمول پردازنده های ویندوزی) اصلاً خوب نبودند و توانایی شبیه سازی آن را برای معماری آرم نداشتند. حال شرایط کمی تغییر نموده و شرکت کوآلکام پردازنده های آرم خود را بهتر نموده است.

زمانی که شما برنامه های با معماری x86 را روی دستگاه با پردازنده ایکس الیت اجرا کنید، به طرز جالبی عملکرد خوبی دارد. به حدی که انگار این برنامه برای همین معماری طراحی شده و در نتیجه از لحاظ عملکردی و اجرا بسیار خوب است. نکته اینجاست که آیا این عملکرد خوب در خصوص بازی ها هم صدق می نماید؟

زمانی که شما یک بازی مثل دروازه بالدور 3 (Baldurs Gate 3) را روی این پردازنده ها اجرا کنید، عملکرد خوبی را به شما ارائه خواهند داد. با وجود اینکه این بازی و عناوین دیگر برای معماری x86 طراحی شده اند، پردازنده ایکس الیت به راحتی از پس اجرای آن ها بر آمده و عملکرد خوبی را به کاربر ارائه می دهد. البته این عملکرد احتیاج به آنالیز بیشتری دارد.

بازی دروازه بالدور 3 از ابزار شبیه سازی مایکروسافت و کوالکام به نام پریزم (Prism) استفاده می نماید. این ابزار مانند چیزی که اپل در سیستم خود دارد، برنامه ها و بازی های ساخته شده بر پایه معماری x86 را برای معماری آرم بهینه نموده و باعث می گردد که این دستگاه ها بتوانند برنامه ساخته شده با معماری متفاوت را اجرا نمایند.

نظر منتقدان برخلاف چیزی است که تا الان مشاهده کردید!

زمانی که شما سایت ویندوز روی آرم (Windows on Arm) را آنالیز کنید، متوجه خواهید شد که بسیاری از بازی ها برای پلتفرم آرم بهینه شده اند. با این حال با گذشت زمان و انتشار نقدهای بیشتر از پردازنده های آرم کوالکام، دقیقاً چیزی بر خلاف حرفی که زدیم اثبات شده است. اینطور که به نظر می رسد از لحاظ عملکرد بازی ها افت بسیار زیادی در میان لایه های شبیه سازی پیدا می نمایند و در نتیجه تجربه خوبی را به کاربر ارائه نمی دهند.

یکی از منتقدان لپتاپ و کامپیوتر در یوتیوب به نام Dave2D در ویدیو اخیر خود گفته که پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت عملکرد خوبی در اجرای بازی ها دارد. مشکل اینجاست که شما در اجرای عناوین شاهد پرش تصویر خواهید بود که یک مشکل نرم افزاری است. به علت اینکه دستگاه دمای ثابت و خوبی را حفظ نموده ولی شما همچنان این پرش تصویر را ملاحظه می کنید. حتی امکان دارد برای یک مدت طولانی این پرش وجود نداشته باشد ولی در سرانجام پیدا خواهد شد.

نکته جالب اینجاست که حتی ویدیوهای اسپانسر شده هم می گویند که نقطه ضعف پردازنده ایکس الیت بحث گیمینگ است. برای مثال بازی فورتنایت (Fortnite) که یک بازی سبک است به راحتی روی این دستگاه اجرا نشده و از طرفی دیابلو 4 (Diablo 4) هم در ابتدا اجرا شده ولی به طور ناگهانی سیستم پریزم خراب می گردد.

بازی اورواچ نیز روی این پردازنده اجرا می گردد اما رزولوشن آن روی 1280 در 1080 قفل بوده و به طور دائم در آن پرش تصویر مشاهده می گردد. این مشکل هم به این علت است که سیستم پریزم در لحظه بازی ها را شبیه سازی نموده و این سیستم چندان عملکرد خوبی ندارد. بحث اصلی اینجاست که مهم نیست شما چه عنوانی را روی این پلتفرم تجربه کنید، اگر در ابتدا برای x86 طراحی شده باشد، روی آرم عملکرد ضعیف تری خواهد داشت.

عدم عملکرد بهینه پردازنده های آرم چندان چیز عجیبی نیست!

زمانی که کوالکام از پردازنده های سری ایکس بر پایه آرم رونمایی کرد، معین بود که راه همواری در پیش ندارد. مخصوصاً اینکه در ابتدا اعلام شد که این پردازنده حتی ویندوز را نیز با استفاده از شبیه ساز اجرا خواهد نمود که اصلاً یک نکته مثبت نیست. در نتیجه از همان ابتدا معین بود که گیمینگ در اولویت های بعدی واقع شده است و کوالکام در ابتدا در پی اجرای بهینه ویندوز روی آرم بود.

نکته جالب اینجاست که کوالکام کار زیادی روی پردازنده خود کرد. به همین علت در زمان عرضه این پردازنده عملکرد خوبی در زمینه اجرای برنامه ها و ویندوز داشت. همین موضوع باعث شد که دوست داران تکنولوژی برای این پردازنده هیجان زده باشند و کوشش نمایند گیمینگ را در آن امتحان نمایند. گیمینگ هم روی این پردازنده ها جواب میدهد و به همین علت است که بسیاری از منتقدان برای آن اشتیاق دارند.

مشکل اصلی اینجاست که این پردازنده در زمینه گیمینگ عملکرد چندان خوبی نداشته و شما تجربه روانی را نخواهید داشت. اینکه این پردازنده ها توانایی اجرای یک بازی را دارند به نوبه خود جالب است ولی اینکه عملکرد آن ها مناسب نیست ناامید نماینده است. مخصوصاً اینکه سیستم مک پیشرفت زیادی در زمینه گیمینگ داشته است.

از طرفی چیزی که پردازنده های آرم را خاص می نماید بحث بهینه بودن و مصرف کم باتری است. مشکل اینجاست که در این زمینه هم این پردازنده عملکرد چندان خوبی نداشته و ایکس الیت از لحاظ باتری تفاوت زیادی با پردازنده های اینتل و ای ام دی ندارد. مخصوصاً اینکه انتظارات از این پردازنده بسیار زیاد بود و با توجه به افت عملکردی که دارد، انتظار می رود در زمینه باتری عملکرد بهتری داشته باشد.

چیزی که در پردازنده ایکس الیت بسیار جالب است بحث خواب (Sleep) دستگاه است. به این شکل که این پردازنده در زیر فشار از لحاظ مصرف انرژی مشابه رقبای اینتل و ای ام دی خود رفتار می نماید ولی وقتی بحث به خواب می رسد، پردازنده ایکس الیت در یک سطح جدیدی واقع شده است. به این شکل که یک پردازنده با معماری x86 در کمتر از یک روز می تواند باتری خود را در حالت خواب به اتمام برساند. این در صورتی است که ایکس الیت در یک شبانه روز تنها 1 تا 2 درصد از باتری خود را از دست داده که یک عدد بسیار عجیب است.

نتیجه گیری

به طور کلی پردازنده آرم یک پردازنده بد نیست. این معماری نکات مثبت بسیار زیادی دارد که باعث شده بسیاری از شرکت ها روی آن سرمایه گذاری بنمایند. بحث اصلی اینجاست که پردازنده های آرم در ابتدای راه خود قرار دارند. این موضوع باعث می گردد که جای توسعه بسیار زیادی داشته باشد ولی از طرفی مسائل بسیاری هم همراه آن باشد.

پردازنده های آرم پتانسیل بسیاری دارند و می توانند مشکل همیشگی کامپیوترهای ویندوزی که باتری است را حل بنمایند. این مشکل همواره با دستگاه های ویندوزی بوده و علت اصلی آن هم عدم بهینه بودن پردازنده های x86 و مصرف بیش از حد برق است. این مصرف برق نه تنها از لحاظ مصرف باتری نامناسب است بلکه باعث شده که گرمای بیشتری فراوری گردد و فن های دستگاه های ویندوزی همواره روشن باشد.

پردازنده های آرم می توانند در آینده به پردازنده های اصلی دنیای کامپیوتر تبدیل شوند ولی راه زیادی در پیش دارند. همچنان تمامی بازی ها برای پردازنده های x86 طراحی شده و علت اصلی آن هم این است که پردازنده های کنسول های بازی بر همین معماری ساخته شده اند. با این حال امکان دارد که در آینده و با پیشرفت بیشتر معماری آرم ما شاهد ساخته شدن بازی بر پایه این معماری باشیم ولی در حال حاضر تجربه بازی پردازنده های دارای این دستگاه ها چندان جالب نیست.

منبع: PCgamer

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 تیر 1403 بروزرسانی: 4 تیر 1403 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1588

به "پردازنده های آرم هنوز تا آماده بودن برای گیمینگ فاصله زیادی دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پردازنده های آرم هنوز تا آماده بودن برای گیمینگ فاصله زیادی دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید