همه چیز درباره مزایا و معایب زایمان طبیعی در آب

به گزارش مجله شهبازی، زایمان طبیعی در آب نوعی روش زایمان است که مادر نوزاد خود را در وان آب گرم به جهان می آورد. این نوع زایمان معمولاً در بیمارستان ها و یا مراکز تخصصی زایمان در آب انجام می گردد و در آن پزشک و ماما مادر و نوزاد را تحت نظر دارند. گفته می گردد که این روش به تسکین درد مادر در زمان زایمان یاری می نماید و موجب می گردد فرآیند زایمان در مدت زمان کوتاه تری انجام گردد. اما زایمان در آب برای چه افرادی مناسب است و چه کسانی باید از انجام آن اجتناب نمایند؟ در این مقاله از بخش مادر و کودک مجله خبرنگاران می توانید با هر آن چیزی که ضروری است در خصوص زایمان طبیعی در آب بدانید، آشنا شوید.

همه چیز درباره مزایا و معایب زایمان طبیعی در آب

زایمان طبیعی در آب چیست؟

امروزه گزینه های زیادی از انواع زایمان در دسترس است. زایمان در آب یک روش نسبتاً تازه برای تولد نوزاد است که به علت فوایدی که دارد، در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این روش مادر برای به جهان آوردن نوزاد در وانی از آب گرم قرار می گیرد و نوزاد در آب متولد می گردد. در این نوع زایمان دمای آب باید تا حدود 37/5 درجه سانتی گراد باشد. امروزه بسیاری از مادران ترجیح می دهند تا زایمان در آب در خارج از کشور را تجربه نمایند. این موضوع شاید به علت زایمان در آب با حضور همسر باشد که در کشورهای دیگر انجام می گردد. اما باید بدانید که در ایران هم بیمارستان ها و کلینیک های تخصصی زایمان در آب وجود دارد.

مطالعات نشان می دهد که زایمان در آب موجب بروز انقباضاتی در بدن مادر می گردد که فرآیند زایمان را راحت می نماید. بهتر است بدانید که این موضوع به معنای نداشتن درد در این نوع زایمان نیست. بلکه فرد به هر حال درد زایمان را تجربه می نماید، اما ممکن است محیط زایمان برای مادر آرامش بخش تر باشد و فرایند آن با آرامش بیشتری انجام گردد.

بیشتر بخوانید: تمام مزایا و معایت زایمان طبیعی و سزارین که باید بدانید

انواع زایمان در آب

زایمان در آب به دو صورت لیبر در آب و زایمان در آب انجام می گردد. لیبر در آب نوعی روش زایمان در آب است که بیشتر در کشورهای اروپایی انجام می گردد و فرد بعد از آغاز درد زایمان وارد آب می گردد و نوزاد را به جهان می آورد. در زایمان در آب مادر وارد آب می گردد و صبر می نماید تا درد زایمان زیاد گردد و نوزاد متولد گردد.

زایمان طبیعی در آب برای چه افرادی مناسب است؟

کلیه مادران بارداری که شرایط کاملاً طبیعی دارند و فشار خون آن ها نرمال است، می توانند از این روش زایمان استفاده نمایند. در این نوع زایمان باید سر نوزاد رو به پایین باشد و مادر در هفته بالاتر از 37 بارداری باشد. کلیه مادرانی که به بیماری های خاص مثل دیابت بارداری، پره اکلامپسی، ماکروزومی، مسائل رحم، نارس بودن نوزاد و… مبتلا هستند، نباید از این روش زایمان استفاده نمایند.

آیا زایمان در آب امن است؟

در سال 2016 کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا به علت کمبود داده های موجود درباره زایمان طبیعی در آب، آن را رد کرد. این سازمان اظهار کرد که غوطه ور شدن مادر برای زایمان در مرحله اول می تواند فواید زیادی داشته بشد. اما هنوز هیچ شواهد علمی مشخصی در خصوص مزایای و خطرات مرحله دوم زایمان در آب و خروج نوزاد وجود ندارد. اما از طرف دیگر بعضی دیگر از سازمان های مربوط به متخصصین زنان و زایمان در آمریکا معتقد هستند که زنان با تجربه زایمان طبیعی در آب یک زایمان بدون خطر و بدون عارضه را تجربه می نمایند. به هر حال این نوع زایمان برای همه مادران مناسب نیست و فرد باید حتماً شرایط مناسبی برای این نوع زایمان طبیعی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: نکات مهمی که برای انتخاب لباس باید بارداری بدانید

مزایای زایمان در آب

زایمان در آب در چند دهه اخیر بسیار رایج شده است. همانطور که گفته شد بعضی از سازمان های رسمی این نوع زایمان را تنها برای مرحله اول زایمان و قبل از تولد نوزاد توصیه می نمایند. بعضی دیگر معتقد هستند که زایمان کامل در آب هیچ گونه مسئله ای ندارد. به علاوه مطالعات حاکی از آن است که زنانی که زایمان در آب را تجربه می نمایند، معمولاً رضایت و احساس آرامش بیشتری دارند. زایمان در بارداری باید بین هفته 37 تا 41 بارداری انجام گردد و توجه به این نکته هم اهمیت زیادی دارد. در ادامه می توانید با مهم ترین مزایای زایمان در آب آشنا شوید.

1- کاهش درد از فواید زایمان طبیعی در آب

اولین و مهم ترین مزیت های زایمان طبیعی در آب کاهش درد زایمان است. گرمای آن موجب تسکین گرفتگی ها و بعلاوه احساس آرامش بیشتر در مادران باردار می گردد. هر چند که زایمان در آب هم همچون سایر انواع زایمان طبیعی درد دارد، اما این نوع زایمان می تواند درد را تا مقدار کمی کاهش دهد. شناور شدن مادر در آب استخر موجب تنظیم هورمون اکسی توسین و بعلاوه تنظیم شدت انقباضات می گردد. البته این موضوع با شناور شدن در آب های عمیق ایجاد می گردد و معمولاً نشستن در وان حمام چنین مزیتی را نخواهد داشت.

2- کوتاه شدن زمان زایمان از مزایای زایمان در آب

زایمان در آب به مادران یاری می نماید تا فرآیند زایمان را در مدت زمان کوتاه تری انجام دهند. انقباضاتی که در آب ایجاد می نماید، موجب می گردد تا زایمان سریع تر و راحت تر پیش برود.

3- کاهش احتمال پارگی واژن از مزایای زایمان در آب

یکی دیگر از مزایای زایمان در آب کاهش احتمال پاره شدن واژن در زمان زایمان است. این موضوع هم به علت افزایش انقباضات و بهبود جریان خون به رحم و بعلاوه افزایش انعطاف پذیری واژن اتفاق می افتد.

4- کاهش استرس از فواید زایمان طبیعی در آب

از دیگر از فواید زایمان در آب این است که مادر احساس آرامش بیشتری را تجربه می نماید. قرار گرفتن در آب موجب کاهش فشار خون عصبی و افزایش ترشح هورمون اندورفین می گردد و درد و استرس مادر را کاهش می دهد.

5- افزایش تمرکز مادر در هنگام زایمان از فواید زایمان طبیعی

قرار گرفتن مادر باردار در آب موجب می گردد تا او از نظر جسمی و روحی آرامش بیشتری را تجربه کند. این موضوع باعث افزایش تمرکز مادر در زمان زایمان می گردد و توانایی های ذهنی او را در این زمان افزایش می دهد.

6- کاهش فشار ناشی از زایمان از مزایای زایمان در آب

زایمان طبیعی در آب موجب می گردد تا فشارهای ناشی از زایمان کاهش پیدا کند و نوزاد راحت تر و با فشار کمتری به جهان بیاید.

بیشتر بخوانید: برترین فصل برای بارداری و زایمان نوزاد دختر و پسر چه فصلی است؟

معایب و عوارض زایمان طبیعی در آب

زایمان در آب می تواند گاهی با مسائلی هم همراه باشد. هر چند که این عوارض بسیار نادر هستند اما احتمال وقوع آن ها وجود دارد. در ادامه به مهم ترین معایب زایمان طبیعی در آب اشاره شده است.

  • خطر ابتلا به عفونت در مادر و نوزاد
  • مشکل در تنظیم دمای نوزاد
  • بروز اختلالات تنفسی در نوزاد
  • افزایش احتمال تشنج نوزاد
  • افزایش خطر خفگی نوزاد در آب
  • خطر آمبولی و ورود آب به جریان خون مادر
  • افزایش خطر پیچ خوردن بند ناف

زایمان در آب برای چه افرادی توصیه نمی گردد؟

  • افرادی که سن زایمان آن ها کمتر از 17 سال است
  • افرادی که سن زایمان آن ها بیشتر از 35 سال است
  • افراد با سابقه تبخال تناسلی
  • افرادی که چند قلو بارداری هستند
  • زایمان زودرس
  • افرادی که فشار خون بالایی دارند
  • افراد مبتلا به پره اکلمپسی
  • افرادی مبتلا به دیابت بارداری
  • افرادی که درد زودهنگام بارداری دارند
  • افرادی که به عفونت های بارداری مبتلا هستند
  • اگر جنین شرایط وارونه دارد
  • افرادی که به هرپس مبتلا هستند
  • اگر جنین مقدار بزرگی دارد
  • افرادی که زایمان قبلی آن ها سزارین بود
  • افرادی که از آرامبخش استفاده می نمایند

هزینه زایمان در آب چقدر است؟

هزینه زایمان در آب با توجه به این که کجا و در چه کشوری انجام می گردد فرق دارد. اینکه شما برای زایمان یک کلینیک را انتخاب می کنید یا بیمارستان خصوصی می تواند بر هزینه های شما تأثیر بگذارد. اگر تحت پوشش بیمه باشید معمولاً هزینه ها تا مقدار زیادی کاهش پیدا می نماید. بنابراین شما برای برآورد هزینه ها باید نوع بیمارستان و پزشک خود را انتخاب کنید. برای کاهش هزینه ها بهتر است از نوع بیمه تکمیلی بهره ببرید.

به خاطر داشته باشید که زایمان در آب ترکیه و کشورهای اروپایی تا چندین برابر از زایمان در ایران هزینه بیشتری دارد. امروزه در بیمارستان هایی از بسیاری از شهرهای مختلف ایران زایمان در آب انجام می گردد امکانات خوبی دارند و هزینه هر کدام می تواند با توجه به امکانات و شرایط بیمار متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای آرایش کردن با معرفی لوازم آرایش مجاز در بارداری

جمع بندی نهایی

زایمان در آب یک روش محبوب و نسبتاً رایج در زایمان طبیعی است که خیلی از افراد دوست دارند آن را تجربه نمایند. اگر نگاهی به فیلم زایمان طبیعی در آب بیندازید، متوجه می شوید که این زایمان هم همچون زایمان طبیعی در خشکی درد دارد. تنها تفاوت این روش آن است که مادر درد نسبتاً کمتری را تجربه می نماید و آرامش بیشتری دارد. بنابراین در صورتی که قصد دارید از این روش زایمان بهره ببرید، حتماً شرایط خود را به طور دقیق آنالیز کنید و تحت دستور پزشک از این روش زایمان استفاده نمایید.

منابع: webmd، healthline، parents

نوشته های مرتبط

18 تفریح و بازی جالب بچه ها در روزهای قرنطینه کرونا

برترین برخورد والدین با کودک و نوجوان بد غذا برای درمان بد غذایی

مزایا و معایب شاغل بودن مادر به بهانه روز جهانی والدین شاغل

همه چیز درباره یبوست نوزاد | علل و علائم و درمان

منبع: افق کوروش
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1088

به "همه چیز درباره مزایا و معایب زایمان طبیعی در آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره مزایا و معایب زایمان طبیعی در آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید