موج بافی؛ هنری رو به فراموشی در کردستان

به گزارش مجله شهبازی، خبرنگاران/کردستان هنر موج بافی یکی از هنرهای سنتی و اصیل کردستان است که در جریان حوادث روزگار و مدرنیته رو به فراموشی نهاده است.

موج بافی؛ هنری رو به فراموشی در کردستان

به سن ما قد نمی دهد اما یکی از وسایل جهیزیه دختران دهه 40 و 50 پارچه های موج بافی است، هنری به نام موج بافی که با دستان توانمند و هنرمند زنان کُرد بافته می شد.

حالا اما دیگر تنها چیزی که در جهیزیه ها یافت نمی گردد، پارچه موج است، هنری که دیگر نام و نشانی از آن نیست.

در دنیای مدرنیته امروز، پارچه موج را تنها می توان در خانه هایی دید که زمانی مادر به اسم جهیزیه به دختران خود هدیه داده است و یادگاری است از زمان های قدیم.

بافندگان موج بافی هم، حالا دیگر سنی از آن ها گذشته و همگی پیر و سالخورده هستند و جریان مدرنیته در عصر حاضر هم مانع از گرایش جوانان به این هنر و زنده نگه داشتن یاد و خاطره پدران شده است.

قوم هنرمند کُرد از هر ابزاری در طبیعت بهره برده و خلاقیت را چاشنی کار نموده و هنری درانداخته که در نوع خود بی نظیر است.

مواد اولیه موج بافی پشم گوسفند و دستگاه مخصوص موج بافی بوده است که با گذشت زمان به مرور از اهمیت و استفاده موج در زندگی انسان کاسته شده است.

طرح موج ها معمولا خانه به خانه و به رنگ های قرمز و مشکی، زرد و مشکی و کرمی و سرمه ای بوده است؛ به گمانم طرح امروزه مانتوهای چهارخانه امروز هم از همین طرح زیبای پارچه های موج بافی قدیم گرفته شده است.

توفیق رحمانی مرد سالخورده ای که در روزگار جوانیش موج بافی یکی از پیشه های اصلی او بوده است؛ می گوید: آن موقع پارچه موج بافی یکی از مهم ترین وسایل زندگی یک خانواده محسوب می شد، در سرمای زمستان نقش داشت و کرسی را برایمان گرم نگه می داشت، پرده بود و از نفوذ سرمای سخت آن دوران به خانه جلوگیری می کرد.

وی می گوید: گاهی به صورت جانماز بافته می شد گاهی به اسم رختخواب پیچ، گاه پتو می شد و گاهی رویه کُرسی... جهازی بود برای دختران و یادگاری بود از هنر مادران زمان های دور.

می گوید: طرح ساده ای داشت اما زیبا بود و در هرمنطقه ای طرح خاص خود را داشت؛ پر طاووسی، چهارخانه، سیاه و سفید، تخت قرمز، دعا، محراب، شانه، گنجشک، قیچی و ... اما چهارخانه طرح مخصوص منطقه ها کُردنشین بود و اغلب پارچه موج بافی را به شکل چهارخانه می بافتند.

وی در مورد نحوه بافت موج می گوید: این نوع پارچه بر روی دستگاه های بافندگی سنتی، 2 وردی و 4وردی بافته و عرض های متغیری داشت، که وردها به یاری طناب و قرقره و ساز کوچک و عظیم به بالا و از پایین به پدالهایی متصل می شد.

به گفته وی بالا و پایین شدن پدالها دهنه کار را تشکیل و با عبور ماکو از دهنه پودها گذاشته می شد و یا ادامه این فرایند به مرور پارچه موج بافی بافته می شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1083

به "موج بافی؛ هنری رو به فراموشی در کردستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موج بافی؛ هنری رو به فراموشی در کردستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید