آغاز بازسازی خانه باغ سلمانی اشکذر

به گزارش مجله شهبازی، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر شده، آغاز بازسازی خانه باغ سلمانی اشکذر صورت گرفت.

آغاز بازسازی خانه باغ سلمانی اشکذر

مهدی جمالیان گفت: این خانه باغ قدیمی در بافت تاریخی روستای صدرآباد رستاق و در مجاورت مسجد جامع روستا، در زمینی به مساحت 6000 مترمربع بنا شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر ادامه داد: عمارت اصلی این بنا که متعلق به دوران قاجار است، در ضلع شمالی باغ در مساحتی بالغ بر 800 مترمربع با پلانی مستطیل شکل و در دو طبقه از خشت و گل بنا شده است.

جمالیان با اشاره به اینکه این خانه دارای 3 ورودی در ضلع شمالی، هشتی، تالار، بالاخانه، اتاق های متعدد و راهرو میانی است، افزود: از ویژگی های این خانه تاریخی نسبت به دیگر خانه های روستا و حتی روستاهای دیگر بخش رستاق، نقشه ساخت آن، اتاق ها و فضاهای متعدد از جمله هشتی، مطبخ، راهروها، ایوان و ...، دو طبقه بودن و اجرای بنا با مصالح کاملا سنتی و سقف های طاق و تویزه ای و معماری خاص این بنا است.

او مهمترین اقدامات مرمتی در این خانه باغ را اندود کاهگل بدنه ها و آجرفرش کف عنوان نمود و افزود: این پروژه با مشارکت مالک بنا انجام می گردد. خانه باغ تاریخی سلمانی به شماره 249 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: همگردی
انتشار: 3 مرداد 1401 بروزرسانی: 3 مرداد 1401 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1376

به "آغاز بازسازی خانه باغ سلمانی اشکذر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز بازسازی خانه باغ سلمانی اشکذر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید