ثبت 7 اثر دیگر گلستان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور، موسیقی مقامی کتولی ثبت ملی شد

به گزارش مجله شهبازی، خبرنگاران/گلستان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان از ثبت ملی 7 اثر دیگر از این استان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور خبر داد.

ثبت 7 اثر دیگر گلستان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور، موسیقی مقامی کتولی ثبت ملی شد

سارا اخوت در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: در جلسه اخیر شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، هفت میراث ناملموس از استان گلستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی افزود: موسیقی مقامی کتول از مهمترین آثاری بود که در این جلسه از شورای ملی میراث فرهنگی ناملموس در فهرست آثار میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

اخوت خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل موسیقی مقامی کتول و همچنین وجود اساتید و مفاخر بسیاری در این منطقه، اداره کل میراث فرهنگی گلستان به نام متولی ثبت آثار واجد ارزش استان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ثبت ملی موسیقی کتول به نام استان گلستان را در دستور کار قرار داد و در جلسه اخیر کمیته میراث فرهنگی ناملموس وزارت میراث فرهنگی، موسیقی مقامی کتولی در فهرست آثار میراث ناملموس ملی به ثبت رسید.

معاون میراث فرهنگی گلستان بیان نمود: موسیقی کتولی به نام یک هنر ریشه دار، یکی از مهم ترین و کهن ترین موسیقی های نواحی ایرانی است که طی سال ها در این منطقه نواخته می شده و هم اکنون هم از جمله مقام های موسیقایی مهم کشور است که اساتید و هنرمندان بسیاری در معرفی و انتقال آن به نسل امروز نقش آفرینی کرده اند.

وی در ادامه گفت: قیطان بافی قوم قزلباش، مهارت تهیه و کارکرد لباس عروس قزاق، فن و مهارت ساخت تنورهای سنتی، مهارت پخت غذای سنتی چکدرمه قوم ترکمن، مهارت پخت غذای سنتی کامجدان شاهکوه و مرنام آیینی سنتی وادوش از دیگر آثار ثبت شده استان گلستان در این دوره هستند.

اخوت یادآور شد: پیش از این 86 اثر در حوزه میراث فرهنگی ناملموس از استان گلستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود که با ثبت این هفت اثر، مجموع میراث فرهنگی ناملموس استان گلستان در فهرست آثار ملی به 93 اثر رسید.

وی اظهار امیدواری کرد با ثبت آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعی، صنایع دستی، میراث معنوی و ناملموس استان گلستان و معرفی هر چه بهتر آن، گام های ارزنده ای در راستای حفظ و احیای این مواریث ارزشمند برداشته شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1111

به "ثبت 7 اثر دیگر گلستان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور، موسیقی مقامی کتولی ثبت ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت 7 اثر دیگر گلستان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور، موسیقی مقامی کتولی ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید