آنالیز دلیل لجن شدن روغن موتور

به گزارش مجله شهبازی، آیا می دانید دلیل لجن شدن روغن موتور دقیقاً چیست و چگونه می تواند روی ماشین شما تأثیر بگذارد؟

آنالیز دلیل لجن شدن روغن موتور

لجن روغن، ژل غلیظی است که هنگام اکسیده شدن و آلوده شدن روغن موتور به وجود می آید. این ژل به قطعات موتور می چسبد و جریان روغن را در موتور مسدود می نماید یا مانع آن می گردد.

پیدا کردن دلیل لجن شدن روغن موتور خودرو فرآیند دشواری است؛ اما می توانید به راحتی از آن جلوگیری کنید. فقط کافیست بدانید چرا روغن موتور تبدیل به لجن می گردد؟

با خبرنگاران همراه باشید تا دلیل لجن شدن روغن موتور و دلایل اصلی تشکیل لجن یا رسوب روغن موتور را آنالیز کنیم. بعلاوه شما می توانید برای مشاوره و دریافت خدمات با متخصصان خبرنگاران در تماس باشید. برای ثبت سفارش و مشاوره به صفحه خدمات تعمیر خودرو مراجعه فرمایید یا با شماره 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • لجن روغن موتور می تواند لوله روی صفحه روغن را مسدود نموده و از گردش روغن در موتور جلوگیری کند.
  • استفاده از روغن موتور باکیفیت و فیلتر می تواند سرعت تشکیل لجن روغن را کاهش دهد.
  • به دلیل لجن شدن روغن موتور ابتدا بالای موتور و درپوش سوپاپ مسدود می گردد و سپس لجن در داخل محفظه روغن تشکیل می گردد.

روند تشکیل لجن روغن موتور چگونه است؟

دلیل لجن شدن روغن موتور مجموعه ای از واکنش های شیمیایی است که داخل موتور خودروی شما رخ می دهد. از آنجایی که روغن موتور ناپایدار است هنگام قرار گرفتن در معرض اکسیژن و دمای بالا اکسید می گردد.

زمانی که روغن در دمای بالا در مدت طولانی باقی بماند اکسیداسیون می تواند به سرعت رخ دهد. مولکول های موجود در روغن موتور در طی اکسیداسیون متلاشی شده و با خاک، سوخت، ذرات فلزی، آب، گازها و مایع خنک نماینده ترکیب می شوند. این مخلوط به لجن چسبنده تبدیل می گردد.

این لجن به جای اینکه گرما را آزاد کند آن را ذخیره نموده و کار رادیاتور و سیستم خنک نماینده را سخت تر می نماید. پمپ روغن موتور نمی تواند روغن را از صفحه پیک آپ بکشد و از مسیرهای جریان روغن پمپ کند.

نتیجه این انسداد و گرفتگی، کمبود روغن است. بنابراین تشکیل لجن در موتور باعث گرم شدن بیش از حد یاتاقان ها و قطعات متحرک موتور خودرو خواهد شد. این لجن با گذشت زمان می تواند کارایی موتور را کاهش دهد و سایش موتور را بیشتر کند. بنابراین به تعمیرات پرهزینه منجر خواهد شد.

تعمیر خودرو را به کارشناسان خبره خبرنگاران بسپارید.

  • شارژ گاز کولر ماشین
  • تعویض روغن، فیلتر، لنت، شمع و وایر خودرو
  • خدمات مکانیکی ماشین
  • صافکاری و نقاشی، جوش پلاستیکی سپر
  • برق و باتری خودرو
  • تعمیر موتور سیکلت و برطرف خرابی ها

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم خبرنگاران

تعمیر خودرو را به کارشناسان خبره خبرنگاران بسپارید.

  • شارژ گاز کولر ماشین
  • تعویض روغن، فیلتر، لنت، شمع و وایر خودرو
  • خدمات مکانیکی ماشین
  • صافکاری و نقاشی، جوش پلاستیکی سپر
  • برق و باتری خودرو
  • تعمیر موتور سیکلت و برطرف خرابی ها

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم خبرنگاران

دلیل لجن شدن روغن موتور چیست؟

یکی از دلایل اصلی تشکیل لجن یا رسوب روغن موتور خودرو، به تعویق انداختن زمان تعویض روغن بعد از تعمیر موتور یا تعویض نکردن روغن موتور در سرویس های دوره ای است. فرقی ندارد چه خودرویی دارید یا عادات رانندگی شما چیست. برای جلوگیری از تشکیل لجن در موتور باید تعمیر و نگهداری روتین وسیله نقلیه خود را از قلم نیاندازید.

یکی دیگر از علل لجن شدن روغن موتور رانندگی طولانی در ترافیک سنگین است. رانندگی طولانی و توقف و حرکت در مسافت های کوتاه می تواند تشکیل لجن روغن در موتور را تشدید کند.

به دلیل لجن شدن روغن موتور ابتدا بالای موتور و درپوش سوپاپ مسدود می گردد و سپس لجن در داخل محفظه روغن تشکیل می گردد. در مرحله بعد می تواند لوله روی صفحه روغن را مسدود نموده و از گردش روغن در موتور جلوگیری کند.

به طور کلی دلایل زیر را می توان با تشکیل لجن در موتور مرتبط دانست:

  • خرابی واشر سرسیلندر
  • روغن آلوده به بنزین نسوخته
  • گردش ضعیف روغن
  • به تعویق انداختن تعویض روغن خودرو و فیلتر
  • استفاده از انواع روغن موتور بی کیفیت
  • خرابی عایق بندی درپوش پرنماینده روغن
  • رانندگی در مسافت های کوتاه با توقف و حرکت مداوم یا شرایط آب وهوایی نامساعد

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو!

چگونه از تجمع لجن موتور جلوگیری کنیم؟

به محض روشن کردن ماشین چک کنید که آیا چراغ چک موتور یا تعویض روغن روی داشبورد روشن می گردد؟ هر دوی این چراغ ها به علاوه کلید سنسور سطح روغن ماشین می توانند نشان دهنده این باشند که روغن موتور باید تعویض گردد.

برای پیشگیری از تجمع لجن در روغن موتور اقدامات زیر را انجام دهید:

  • موتور خودروی خود را به طور مرتب آنالیز نموده و در صورت احتیاج لجن روغن را تمیز کنید.
  • در صورت امکان از توقف و حرکت در ترافیک سنگین خودداری کنید.
  • گیج داشبورد را آنالیز کنید تا ببینید موتور گرم شده است یا خیر.

تعویض منظم روغن و تمیز کردن لجن های تجمع یافته به عملکرد بهتر موتور خودروی شما یاری می نمایند. با زیر نظر گرفتن گیج ها و چراغ های داشبورد و گوش دادن به هر صدای غیرعادی از آسیب های جدی تر به موتور خودروی خود جلوگیری خواهید کرد.

استفاده از روغن موتور باکیفیت و فیلتر می تواند سرعت تشکیل لجن روغن را کاهش دهد. بعضی از مواد افزودنی که معمولا در روغن موتور استفاده می شوند شامل دی تیوفسفات روی است. این افزودنی از اکسید شدن جلوگیری می نماید و خاصیت ضد سایش را به روغن موتور می دهد.

سایر افزودنی ها بخشی از فرمول روغن موتور باکیفیت هستند که مانع تجمع آلاینده های موتور در داخل روغن می شوند. این مواد از انسداد مسیرهای روغن که مهم ترین دلیل لجن شدن روغن موتور خودرو هستند جلوگیری می نمایند.

شوینده های موجود در فرمولاسیون روغن باکیفیت، خاصیت قلیایی دارند که خواص اسیدی لجن موتور را خنثی می نمایند. این مواد به جلوگیری از تجزیه اسیدی روغن موتور یاری خواهند کرد.

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه ای خبرنگاران

مراحل ساده تشخیص لجن موتور

بعد از شناخت دلیل لجن شدن روغن موتور و روش های جلوگیری از آن بیایید با مراحل تشخیص لجن روغن آشنا شویم:

  1. خودروی خود را روشن کنید. داشبورد را آنالیز کنید تا ببینید چراغ چک موتور روشن است یا خیر. چراغ اعلان تعویض روغن را آنالیز کنید. روشن شدن هریک از این چراغ ها می توانند به دلیل لجن شدن روغن موتور باشد.
  2. وسیله نقلیه خود را خاموش کنید و کاپوت را بالا بزنید. موتور خودرو را آنالیز کنید.
  3. در مرحله اول در پی علائم پاشیده شدن روغن یا لجن موتور در قسمت بیرونی وسیله نقلیه خود باشید. اگر به دلیل لجن شدن روغن موتور در قسمت بیرونی آن علائمی را مشاهده کردید باید برای تعویض روغن اقدام کنید.
  4. در مرحله بعد نگاهی به داخل محفظه روغن بیندازید. درپوش محفظه را بردارید و داخل آن را نگاه کنید. احتمالا برای این کار به چراغ قوه احتیاج داشته باشید. محتویات محفظه روغن باید ظاهری تمیز داشته باشد.

با انجام این آزمایشات ساده و آگاهی از دلیل لجن شدن روغن موتور، می توان تجمع لجن روغن را به راحتی تشخیص داد. بعد از تشخیص باید هر چه زودتر برای برطرف لجن روغن اقدام کنید. در مواردی که لجن موتور به حدی توسعه یافته که خودرو دیگر کار نمی نماید کل موتور باید تعویض گردد.

استفاده از روغن موتور تمام سنتتیک برای جلوگیری از ایجاد لجن روغن

مشکلاتی که به دلیل لجن شدن روغن موتور ایجاد می شوند به راحتی قابل حل هستند. استفاده از روغن های تمام سنتتیک پایدار حرارتی، سرعت تخریب یا اکسیداسیون را کاهش می دهد.

افزودنی های آنتی اکسیدانی به کاهش سرعت تخریب یاری می نمایند. یکی از پرکاربردترین آنها دی تیوفسفات روی است. این ماده نه تنها بازدارنده عالی اکسیداسیون است بلکه خاصیت ضدسایش هم دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش تعویض فیلتر روغن ماشین

سخن پایانی در باب دلیل لجن شدن روغن موتور

لجن روغن، ماده ژلاتینی سیاه رنگی است که باعث خرابی موتور خودروها می گردد. لجن روغن در موتور باعث کثیفی سنسورهای موتور می گردد و عملکرد آن ها را مختل می نماید. از این رو تشخیص دلیل لجن شدن روغن موتور به کارکرد بهینه موتور خودروی شما یاری خواهد نمود.

سوالات متداول

لجن روغن موتور چیست؟

لجن روغن موتور رسوب ژل مانند یا نیمه جامد در داخل موتور احتراق داخلی است که می تواند نتایج فاجعه باری برای خودرو ایجاد کند.

اگر روغن موتور خودرو لجن داشته باشید چه اتفاقی می افتد؟

تجمع لجن در داخل موتور می تواند باعث کاهش عملکرد موتور و پایین آمدن راندمان سوخت گردد. لجن روغن می تواند مسیرهای جریان اولیه روغن، مسیرهای برگشت روغن و فیلتر را مسدود کند که به کاهش روغن کاری موتور منجر می گردد.

چگونه از تجمع لجن روغن جلوگیری کنیم؟

استفاده از روغن های تمام سنتتیک به کاهش سرعت اکسیداسیون روغن یاری می کند. فرآورده های آنتی اکسیدانی باعث کاهش سرعت تخریب روغن می گردد. یکی از پرکاربردترین آن ها دی تیوفسفات روی است.

آیا می توانید با وجود لجن روغن موتور رانندگی کنید؟

تجمع لجن روغن به چند دلیل ضرر دارد. در درجه اول منجر به انسداد مسیر جریان روغن شده و در نهایت به موتور خودرو آسیب جدی خواهد زد.

منبع: آچاره
انتشار: 24 دی 1401 بروزرسانی: 24 دی 1401 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 1469

به "آنالیز دلیل لجن شدن روغن موتور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز دلیل لجن شدن روغن موتور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید