گزارش، پنج فرضیه درباره دستگیری شاهزادگان سرشناس سعودی؛ آیا کودتایی در کار بود؟

به گزارش مجله شهبازی، حدس های رسانه ای درباره دستگیری شاهزادگان سرشناس دربار سعودی ادامه دارد. برخی آن را به شرایط وخیم ملک سلمان و حتی مرگ وی مرتبط می دانند و عده ای دیگر آن را اقدامی پیش دستانه از سوی بن سلمان برای حذف رقبا از صحنه سیاسی ارزیابی می کنند.

گزارش، پنج فرضیه درباره دستگیری شاهزادگان سرشناس سعودی؛ آیا کودتایی در کار بود؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، بامداد روز شنبه (17اسفند ماه) رسانه های آمریکایی گزارش هایی در خصوص دستگیری برخی شاهزادگان سرشناس سعودی از جمله برادر پادشاه منتشر کردند حال آنکه دلایل و انگیزه های این اقدام با ابهام زیادی همراه است

این دستگیری ها دو سال بعد از موج نخست دستگیری دهها شاهزاده مسئولان بلندپایه عربستان و تاجران این کشور رخ داده است

منابع خاص به شبکه الجزیره قطر گفتند، مسئولان سعودی در دو روز اخیر چند شاهزاده بزرگ خاندان حاکم را دستگیر کردند و دیوان پادشاهی شاهد تکاپوی غیرطبیعی در ساعت های پایانی روز چهارشنبه بود که پس از آن تعدادی از شاهزادگان سعودی دستگیر شدند اما این منابع به نام افراد دستگیر شده اشاره ای نکردند.

اما روزنامه وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز آمریکا به نقل از منابع مطلع گفتند که احمد بن عبدالعزیز برادر پادشاه و محمد بن نایف ولیعهد سابق از جمله افراد دستگیر شده هستند.

به نوشته این دو روزنامه، شاهزاده نواف بن نایف برادر ولیعهد سابق یا همان محمد بن نایف نیز دستگیر شده است.

واقعیت ماجرا چیست؟

تا این لحظه اتفاقات مربوط به دستگیری چند شاهزاده سعودی به شکل کامل روشن نشده است اما روزنامه وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز به نقل از منابع مطلع تاکید کردند که افراد که نقاب به چهره داشتند در دیوان پادشاهی سعودی صبح روز جمعه منزل دو شاهزاده سعودی را بازرسی و سپس آنان را دستگیری کردند.

نیویورک تایمز در این باره اضافه کرد: شاهزاده محمد بن نایف از زمان برکناری از ولیعهدی از سوی محمد بن سلمان ولیعهد کنونی تحت حصر خانگی قرار داشت

همچنین مجتهد وبلاگ نویس مشهور سعودی در صفحه تویتر خود نوشت، برخی افسران نهادهای امنیتی و ارتش و گارد دیوان پادشاهی که گفته می شد از حامیان احمد بن عبدالعزیز و یا محمد بن نایف بودند نیز دستگیر شده اند.

پنج فرضیه

منابعی که این خبر را نقل کردند از جمله روزنامه های آمریکایی، تاکید کرده اند که دستگیریهای اخیر تا این لحظه شامل احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف ولیعهد سابق و نیز برادرش شاهزاده نواف بن نایف است اما تا این لحظه دلیل انگیزه این دستگیری ها تعیین نیست.

از جمله فرضیه های مرتبط با دلیل دستگیری این افراد عبارتند از:

اول: روزنامه وال استریت ژورنال دستگیری احمد بن عبدالعزیز محمد بن نایف را با تلاش برای کودتای ادعای مرتبط دانست و نوشت، مسئولان سعودی این دو را به خیانت بزرگ متهم کرده اند و بر این اساس یا با مجازات اعدام روبه رو خواهند شد یا حبس ابد.

دوم: برخی تحلیلگران و کارشناسان فرضیه کودتای داخلی را بعید دانستند و در همین ارتباط علی ناصرالدین کارشناس سیاسی در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت، اگر تحرکی در جریان است چه بسا ناشی از مخالفت با تغییراتی است که محمد بن سلمان سرگرم انجام آن است.

سوم: خبرگزاری رویترز نیز گفت نتوانسته است دلیل دستگیری های جدید را به طور حتم پیدا کند اما به نقل از برخی منابع نوشت این دستگیری ها ناشی از این است که برخی افراد خاندان حاکم در تلاش برای تغییر ترتیب انتقال موروثی قدرت بودند و امیر احمد یکی از گزینه های احتمالی برای آنان به شمار می آید که به نظر می رسد از حمایت خاندان حاکم و نهادهای امنیتی و برخی نیروهای غربی برخودار است .

به نوشته این منبع، بن سلمان به دلیل در اختیار دریافت تمام منابع قدرت در کشور، موجب نارضایتی و خشم برخی افراد سرشناس خاندان حاکم شده است تا جایی که برخی در خصوص توان او برای رهبری کشور در پی کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار معروف سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال 2018 توان ولیعهد برای رهبری کشور را زیر سوال بردند و او را عامل هدف قرار دریافت زیر بنای بزرگترین شرکت نفتی در سال گذشته دانستند.

همچنین سعد الفقیه رئیس جنبش اسلامی اصلاحات در عربستان که در تبعید به سر می برد به دو روایت دیگر در خصوص دلایل دستگیری های اخیر اشاره کرد که عبارتند از:

چهارم: برخی از دستگیر شدگان در تلاش برای فرمان عفو و آزادی برخی بازداشت شدگان سعودی بودند و در جریان صحبت با پادشاه با وی تند صحبت کردند از همین رو ملک سلمان نیز آنان را دستگیر کرد.

پنجم: دستگیر شدگان در خصوص تصمیم توقف عمره و طواف کعبه مصاحبه کردند در حالی که جشن ها و صدور روادیدهای سیاحتی ادامه دارد و این اقدام چه بسا به دلیل موضع جهان اسلام خطر ساز باشد زیرا مکه از حج گزاران خالی می شود از همین رو بن سلمان احساس کرد نوعی تلاش برای کودتا علیه او در جریان است و دستور دستگیری ها را صادر کرد.

به گفته او، بن سلمان فقط قدرت را می شناسد و محاسبات حاکمان سابق سعودی مبنی بر سنجش و ارزیابی مسائل را ندارد و به همین دلیل دانشمندان و سران قبایل را هدف قرار داده و رئیس بزرگترین قبیله کشور را دو ماه زندانی کرد و علاوه بر این دانشمندان بزرگ را فراخوانده و آنان را به طور غیرعلنی توبیخ و سرزنش کرد.

موقعیت حساس:

برخی روزنامه های غربی از جمله نیویوک تایمز یادآور شدند که دستگیری های جدید در این شرایط خاص و بسیار حساس عربستان و به طور کلی منطقه قابل توجه است و به نوشته نیویورک تایمز و روزنامه گاردین انگلیس در این خصوص باید به تصمیم بن سلمان مبنی بر توقف سفرهای مذهبی به دلیل شیوع ویروس کرونا نیز توجه داشت.

همچنین به گفته پیکا واسر کارشناس سیاسی موسسه رند آمریکا دستگیری های جدید گام دیگر بن سلمان برای تقویت قدرت خود و پیامی به هر کسی از جمله اعضای خاندان حاکم است که به فکر مخالفت با ولیعهد به سرش خطور کند و ولیعهد عملا هرگونه تهدید و مانعی برای قدرت دریافت را از سر راه خود برداشته است و منتقدانش را یا کشته و یا زندانی کرده است بدون اینکه این اقدامات بازتابی داشته باشد.

جفری مارتن کارشناس سیاسی نیز در مجله نیوزویک نوشت: دستگیری های اخیر حاکی از این است که محمد بن سلمان با کاهش درآمدهای نفتی در حال محکم کردن قدرت خود است و از زمان به دست دریافت ولیعهدی با زندانی کردن مخالفان سیاسی اش در تلاش برای اقتدار بیشتر بوده است.

جایگزین احتمالی

خبرگزاری رویترز در اکتبر گذشته گفت برخی افراد خاندان حاکم سعودی و تاجران سرشناس این کشور در پی بزرگترین حمله به زیرساخت های نفتی عربستان، ناامیدی و سرخوردگی خود را از رهبری محمد بن سلمان ابراز داشتند.

رویترز در گزارشی در این باره به نقل از دو نفر از پنج منبع مرتبط با چهره های معروف سعودی گفت، برخی شاهزادگان سعودی ، احمد بن عبدالعزیز شاهزاده 77 ساله و تنها برادر پادشاه را جایگزینی می دانند که احتمال دارد از حمایت خاندان حاکم و نهاد امنیتی و برخی نیروهای غربی برخوردار باشد

اما این شاهزاده سعودی از زمان بازگشت به عربستان در اکتبر 2018 حضور چندانی در صحنه علنی کشور نداشته است و در جریان سفر به خارج از کشور در صحبت با معترضانی که در برابر مقر او در لندن جمع شده و علیه خاندان حاکم سعودی شعار می دادند، از رهبران سعودی انتقاد کرد.

شاهزاده احمد یکی از سه نفر در هیئت بیعت بود که شامل افراد بزرگ خاندان حاکم هستند و با ولیعهدی بن سلمان در سال 2017 مخالفت کرد.

کودتا یا اقدامی پیش دستانه برای حذف رقبا

خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از منابعی نزدیک به دربار پادشاهی سعودی، نوشته است محمد بن سلمان با بازداشت عمویش شاهزاده احمد، پسرعمویش و ولیعهد سابق محمد بن نایف و نیز شماری دیگر خواست پیامی به دیگر شاهزاده های خاندان حاکم بدهد.

به نوشته آسوشیتدپرس، این پیام در درجه اول شاهزاده هایی را هدف گرفته که احساس می کنند مورد ظلم واقع و از حقوق شان محروم شده اند. در واقع بازداشت شاهزاده احمد، برادر ملک سلمان به این معناست که از این به بعد دیگر شاهزاده ای مصون نیست.

آسوشیتدپرس به نقل از یک منبع دیگر نوشت، شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، که به مخالفت با سیاست های محمد بن سلمان معروف است، به محافل نزدیک به خود ناخرسندی خود را از تصمیم بسته شدن حرمین شریفین به بهانه ترس از شیوع بیماری کرونا، اعلام کرده است.

منابع مطلع در عین حال ادعاها مبنی بر این که شاهزاده احمد و شاهزاده محمد بن نایف برای کودتا علیه محمد بن سلمان برنامه ریزی کرده بودند را رد کرده است.

آسوشیتد پرس اضافه کرد، این امر ممکن است به این معنی باشد که بن سلمان می خواهد با بازداشت این شاهزاده ها، جلوی هرگونه اقدام غافلگیر کننده ای در راستا تکیه زدن بر کرسی پادشاهی را بگیرد.

به هر حال دستگیری شاهزادگان معروف سعودی بنا هر دلیلی که صورت گرفته باشد اینکه به دلیل نگرانی از شرایط جسمانی ملک سلمان باشد یا اقدامی پیش دستانه برای حذف رقبای اصلی از صحنه سیاسی به بهانه براندازی و کودتا ، یک نکته کاملا روشن است که همه این اقدامات در راستای یک هدف واحد صورت می گیرد و آن هموار کردن زمینه لازم برای رسیدن محمد بن سلمان بر تخت پادشاهی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 118

به "گزارش، پنج فرضیه درباره دستگیری شاهزادگان سرشناس سعودی؛ آیا کودتایی در کار بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، پنج فرضیه درباره دستگیری شاهزادگان سرشناس سعودی؛ آیا کودتایی در کار بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید