خبرنگاران سطح سبز مزارع کلزا در آذربایجان غربی مطلوب است

به گزارش مجله شهبازی، ارومیه- خبرنگاران- معاون مدیریت زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: ارزیابی های کارشناسان جهادکشاورزی بیانگر سطح سبز مطلوب مزارع کلزاست.

خبرنگاران سطح سبز مزارع کلزا در آذربایجان غربی مطلوب است

صولت قلی زاده روز آدینه در گفتوگو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به اینکه پایش مستمر مزارع زیرکشت دانه روغنی کلزا از اواسط اسفند سال گذشته شروع شد و تا به امروز ادامه داشته است، افزود: بر اساس این پایش ها به کلزاکاران توصیه های لازم در مورد مبارزه با علف های هرز و آفت ها به خصوص سنک بذرخوار و شته مومی و بیماری ها ارائه می گردد.

وی افزود: با توجه به پایین بودن میزان حرارت دمایی در استان بعضی مزارع از حالت و مرحله هشت برگی خارج نشده اند و در نقاطی که شرایط جوی مهیا بوده و مرحله هشت برگی طی شده، کود سرک مرحله اول در مزارع استفاده شده است.

وی ادامه داد: مبارزه با علف های هرز هرچند در پاییز انجام گرفته ولی در صورت احتیاج سم پاشی برای آفت زدایی انجام می گیرد.

قلی زاده اعلام کرد: تا به امروز بیش از یکهزار و 200 تن کود اوره و 740 تن کود سولفات آمونیوم به عنوان کود سرک در بین زارعان کلزاکار استان توزیع شده است و مسئله ای از این بابت وجود ندارد.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری سه هزار و 686 هکتار از مزارع استان زیر کشت دانه روغنی کلزا قرار گرفته است که نسبت به سال زراعی قبل افزایشی ندارد.

وی با بیان اینکه بذرهای مورداحتیاج از نوع هیبریدی خارجی و داخلی نیز به صورت یارانه ای در بین کشاورزان توزیع شده، افزود: 14 دستگاه ریزدانه کار با 140 میلیون ریال یارانه و 50 میلیون ریال تسهیلات سرمایه در گردش برای کاشت، داشت و برداشت هر هکتار این محصول در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگاران بیشترین سطح کشت کلزا در شهرستان های پلدشت، میاندوآب، بوکان، نقده و پیرانشهر است؛ در سال زراعی گذشته 10 هزار و 338 تن محصول کلزا در آذربایجان غربی خریداری و مطالبه کلزاکاران طی 10 روز پرداخت شد.

کشت کلزا که از سالیان دور گذشته در کشورهای اروپایی رواج داشته تنها چند سالی است که به صورت گسترده در ایران و آذربایجان غربی کشت می گردد و کارشناسان معتقدند که کشت آن در مدت زمان کوتاهی در این استان مستعد توسعه می یابد.

کشاورزان با توجه به خشکسالی های پی در پی، کمبود آب و تغییر شرایط اقلیمی باید به سمت کشت های استراتژیک با آب بری کم حرکت نمایند که یکی از این محصولات دانه های روغنی از جمله کلزاست.

در حالی که سالانه بیش از 55 میلیون تن کلزا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چین و کانادا به عنوان سه فراورینماینده اصلی این محصول به دست می آید، میزان فراوری این محصول در ایران بسیار اندک و کمتر از 300 هزار تن در سال برآورد می گردد که این رقم نیز در سال های اخیر با توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به دست آمده است.

این در حالی است که روغن کلزا به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد پایین اسیدهای چرب اشباع نظیر زیتون جزو باکیفیت ترین روغن های خوراکی است و در کنار آن با توجه به وابستگی شدید کشور به واردات دانه های روغنی، کنجاله و روغن که بیش از 90 درصد است، کشت این محصول و انواع نظیر آن می تواند از خروج سالانه نزدیک به چهار میلیارد دلار ارز جلوگیری کند.

به گفته کارشناسان، آذربایجان غربی از جمله استان های ممتاز و دارای ظرفیت فراوری این محصول در کشور به شمار می رود و با توجه به شرایط خاکی فوق العاده این استان، امکان فراوری بیشتر با راندمان چندین برابری نسبت به زمان حاضر در این استان وجود دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sh-shahbazi.ir شناسه مطلب: 164

به "خبرنگاران سطح سبز مزارع کلزا در آذربایجان غربی مطلوب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سطح سبز مزارع کلزا در آذربایجان غربی مطلوب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید